Elke Ford Kuga met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Ford Kuga. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
De Ford 2.0 TDCi-dieselmotor verzorgt de aandrijving in 83 procent van de Kuga's die in de eerste negen maanden van 2014 in de 20 belangrijkste Europese markten zijn verkocht. Ford heeft het vermogen van de motor met 17 pk verhoogd, tot 180 pk, en het maximumkoppel van 340 Nm tot 400 Nm.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
De distributieriem van een Ford Focus wordt vaak preventief vervangen tijdens een onderhoudsbeurt na een bepaald aantal kilometers of een bepaald aantal jaar. Bij een Ford Focus is dit bij ongeveer 160.000km of 10 jaar (afhankelijk van uitvoering en bouwjaar).
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
De nieuwe generatie Ford Kuga, die in 2020 werd gelanceerd, heeft in zijn plug-in hybride versie een officieel elektrisch WLTP-rijbereik van 56 kilometer.
De Ford Kuga is een fijne gezinsauto. Hij heeft veel binnenruimte en een plezierig rijgedrag. De fabrikant heeft op dit punt echter een reputatie hoog te houden en het moet gezegd; voor een Ford vinden we het weggedrag toch wat stoterig. De besturing is mooi precies, maar aan de lichte kant.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Wanneer de monteurs van een autobedrijf de distributieriem hebben vervangen, noteren zij dit altijd. Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap.
EcoBoost motor geliefd
Doordat de motor genoeg vermogen behoudt en nog beter rijdt dan de meest 4 cilinders, is hij vanaf het begin af aan al zo geliefd. Ondanks de vele voordelen heeft hij helaas ook een nadeel, hij kan slecht tegen oververhitting.
De Ford Focus 1.8 benzine uit 2010 met motorcode QQDB is voorzien van een distributieketting en kent geen periodieke vervangingsinterval. Deze ketting gaat dus in principe een motorleven lang mee.
Deze distributieriem is een zogenoemde “Wet belt” of ook wel een natte distributieriem. De riem loopt namelijk door de motorolie. Doordat de distributieriem inwendig in de motor zit, liggen de kosten voor het vervangen ervan, hoger dan bij het vervangen van andere distributieriemen.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Wanneer de distributieriem gebroken is kan de motor niet meer starten. De kleppen werken immers niet meer dus er kan geen verbranding meer plaatsvinden. Het motorblok maakt een tikkend geluid bij een startpoging en wilt niet aanslaan. De riem kan zowel kapot raken tijdens het rijden als tijdens het starten.