Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
De algemene voorrangsregel, de voorrang aan rechts, is ook van toepassing voor fietsers. Deze regel geldt ook in de fietsstraat en bij uitbreiding in een fietszone, voor alle bestuurders, tenzij een verkeersbord de voorrang bepaalt. Fietsers in een fietsstraat moeten dus de voorrang aan rechts respecteren.
Verkeersregels voor fietsers
Fietsers moet zich aan de verkeersborden en verkeersregels houden. Zo moeten zij op het fietspad rijden. Als er geen fietspad is, moeten zij rechts op de rijbaan rijden. Voor een elektrische fiets (of e-bike) gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Een fietser is voor de wet een bestuurder en daarvoor gelden dezelfde voorrangsregels als voor alle andere bestuurders. Tenzij op de betreffende kruising de voorrang apart geregeld is met bijvoorbeeld haaientanden.
met afslaan als je fietst
Als je links of rechts wilt afslaan, moet je altijd je hand uitsteken. rechterhand uit. iemand op de rechterstoep en/of rechts op de rijbaan loopt.
Niet correct voorrang verlenen en onvoldoende aandachtig rijden, zijn de twee belangrijkste oorzaken van fietsongevallen. Dit geldt voor zowel autobestuurders als fietsers zelf. Fietsers zijn in meer dan de helft van de fietsongevallen (ook) in fout.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Het lijkt vrij ingewikkeld maar eigenlijk zijn de verkeersregels vrij logisch. Je rijdt aan de linkerkant van de weg, haalt rechts in en je gaat links om de rotonde. Wat wel hetzelfde blijft is het geven van voorrang aan verkeer van rechts.
Op het fietspad mag de voetganger de fietsers of bromfietsers die het fietspad gebruiken niet hinderen of in gevaar brengen – fietsers of bromfietsers hebben daar dus voorrang. Op de rijbaan moet de voetganger zo dicht mogelijk bij de rand stappen en links wandelen (zodat men het verkeer ziet aankomen).
Op een fietspad heb je altijd voorrang, tenzij de wegmarkering of verkeerslichten iets anders aangeven. Op een fietssuggestiestrook is dat echter niet het geval. Hetzelfde geldt voor de fietsstroken die op kasseiwegen zijn aangelegd om het fietscomfort te verhogen (en dus geen echte fietspaden zijn).
Als fietser heb je geen voorrang op een zebrapad. Wil je toch genieten van deze voorrang, stap af en steek de straat te voet over. Wil je over het zebrapad fietsen, wacht totdat je op een veilige manier kan oversteken zonder hierdoor andere weggebruikers te hinderen.
Een fietser is voor de wet een bestuurder. Daardoor gelden dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders. Weet je wanneer je voorrang hebt en wanneer je voorrang moet verlenen als fietser? We zetten alle voorrangsregels voor je op een rij.
fietser is schuldig aan verkeersongeluk tussen auto en fiets: automobilist is voor ten minste 50% aansprakelijk voor de letselschade. fiets ongeluk tussen auto en fiets waarbij fietser kind is tot 14 jaar: schadevergoeding letselschade is altijd 100%
Als fietser loopt u meer risico op zwaarder letsel als u een aanrijding krijgt met een auto dan de automobilist. De wet beschermt daarom zwakke verkeersdeelnemers zoals fietsers. Dit betekent niet dat u altijd recht heeft op vergoeding van uw schade.
Verwittig zo snel mogelijk je verzekering en bezorg hen het ingevulde aanrijdingsformulier. Stuur binnen 48 uur een attest van arbeidsongeschiktheid naar je ziekenfonds. Verwittig je werkgever als het over een ongeval op weg van of naar het werk gaat. Dit wordt erkend als arbeidsongeval.
Als de fietser (mede) schuld heeft aan het ongeval kan de eigenaar van de auto de fietser hiervoor aansprakelijk stellen. Dit wordt de reflexwerking van artikel 185 Wegenverkeerswet genoemd. De WA-verzekering van de fietser betaalt deze schade. Je moet daarvoor zelf contact opnemen met je WA-verzekeraar.
De regel is dat wanneer twee (of meer) voertuigen in de tegenovergestelde richting links willen afslaan, je elkaar langs rechts kruist om achter elkaar door te rijden. Eén uitzondering: staat er een pijl op de weg, dan moet je afdraaien op de plaats waar de pijl staat, in de meeste gevallen kruis je dan voor elkaar.
De regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer' geldt voor iedereen in het verkeer. Hier vallen voetgangers dus ook onder. Sla jij af? Dan moet jij iedereen –en dus ook voetgangers – voorrang verlenen.
Fietsers moeten richting aangeven als zij van richting veranderen.Dat kan door de hand uit te steken, maar het mag ook door middel van oranje knipperlichten. Verkeersdeelnemers, dus ook fietsers, moeten stoppen voor voetgangers die op het punt staan over te steken op het zebrapad.
Als je haaientanden verkeer ziet betekent het dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. En dit geldt alleen voor bestuurders. voetgangers voorrang regels zijn anders, zij behoren niet tot bestuurders. Je ziet vaak genoeg ook een verkeersbord voor de haaientanden.
Volgens het RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) moeten bestuurders bij haaientanden voorrang verlenen aan de bestuurders op de kruisende weg. Men is dus niet verplicht om te stoppen, maar men moet wel controleren of er bestuurders op de kruisende weg zijn.