Volgens onze info moet de distributieriem van deze Fiat motor iedere 192.000 km óf om de 5 jaar vervangen worden. Onder extreme condities bij voorkeur één jaar eerder.
Distributieketting voor uw Fiat Ducato (230/231/232)
De krukas drijft namelijk de nokkenassen aan. Als de ketting langer word, lopen ze niet meer op tijd. Zodra u de ketting vervangt, monteer dan ook nieuwe kettinggeleider en kettingspanner. Vaak is het ook aan te raden de tandwielen te vernieuwen.
Distributieriem vervangen Fiat Ducato kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
De motoren die Fiat in de nieuwe Ducato levert, zijn viercilinder MultiJet's. De 115 (pk) is een 2,0-liter (280 Nm), de 130 en 150 zijn 2,3-liter groot (320 en 350 Nm) terwijl de 180 (400 Nm) 3,0-liter meet.
U vraagt wat de nog te verwachten levensduur is van de turbo van uw Fiat Ducato van 1998. De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
De Fiat Ducato met 130 multijet diesel motor staat bekend als een betrouwbare auto en motor. Fiat is bij de introductie van de Euro 6D-temp motor overgeschakeld op een andere versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft een heel andere bouw en is hierdoor ook veel minder storingsgevoelig.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Volgens onze info moet de distributieriem van deze Fiat motor iedere 192.000 km óf om de 5 jaar vervangen worden. Onder extreme condities bij voorkeur één jaar eerder.
Voor de modellen vanaf 2002 tot januari 2006 was dat 4 jaar of 120.000 kilometer. Voor de recentere modellen tot heden (2018) geldt 5 tot 6 jaar of 90.000 kilometer.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Controleer zelf de staat van uw distributieriem!
Wanneer de monteurs van een autobedrijf de distributieriem hebben vervangen, noteren zij dit altijd. Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap.
In het instructieboekje van de autofabrikant staat aangegeven om de hoeveel kilometer een distributieriem vervangen moet worden. Vaak ligt dit ergens tussen de 100.000 en 150.000 kilometer. Op het dashboard van de meeste moderne auto's wordt aangegeven wanneer de distributieriem aan vervanging toe is.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
De Ducato wordt gebouwd in de Sevel-fabriek in Val di Sangro (Italië), de grootste productielocatie voor lichte bedrijfsvoertuigen in Europa.
De Ducato 140 Natural Power heeft een drielitermotor die in de aardgas/groengasstand een maximumvermogen van 136 pk (100 kW) levert tussen 2.750 en 3.500 tpm en een maximumkoppel van 350 Nm bij 1.500 tpm.