Katalysators diesel : bij dieselmotoren wordt er gebruik gemaakt van stikstof oxide katalysators deze noxkatalysators zijn hier nodig omdat bij dieselmotoren de uitstoot van nox groot is . Een oxidatiekatalysator kan de emissies van koolwaterstoffen (HC) en koolmonoxide (CO) met meer dan 90% verlagen.
Is een katalysator verplicht? Sinds 1992 is een katalysator verplicht voor nieuwe auto's in Nederland. Auto's die op brandstoffen rijden (zoals benzine, diesel en LPG) stoten schadelijke uitlaatgassen uit. Om deze vervuiling te verminderen zijn katalysatoren verplicht gesteld.
Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten. Een katalysator neutraliseert schadelijke gassen die door de motor worden uitgestoten. Die zogenoemde katalyse gebeurt door een chemische reactie via de edelmetalen die in de katalysator zitten.
De nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 hebben meestal een roetfilter en/of een katalysator. Benzineauto's beschikken niet over een roetfilter. Niet elke auto beschikt dus over een roetfilter.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter.
genomen zal een DPF regenerenen iedere 400 tot 1200 km. Kun je dat regenereren zien of merken Helaas, dat kun je slecht zien of merken. Er zijn een paar aanknopingspunten, maar dan moet je wel je auto goed kennen. Het brandstofverbruik is tijdens het regenereren 30-40% hoger dan normaal.
Waarom wordt de katalysator zo vaak gestolen? De katalysator levert criminelen best wat geld op: ze kunnen het onderdeel verkopen voor tussen de vijftig en honderd euro per stuk. Dat komt vooral door het laagje platina en palladium dat erop zit, deze edelmetalen zijn veel geld waard.
Ten derde, en sterk samenhangend met de eerste twee, is het rijden zonder katalysator verboden. Zonder goed functionerende katalysator komt uw auto simpelweg niet door de keuring. In Nederland is de zogenaamde viergastest een verplicht onderdeel van iedere keuring.
De katalysatordiefstal heeft twee 'zwakke plekken': de auto moet opgekrikt worden en de dieven willen natuurlijk niet gezien worden. Probeer je auto daarom op een drukke plek te parkeren, of op een plek waar opkrikken lastig gaat. Daarnaast is – indien mogelijk – parkeren in een afgesloten garage natuurlijk ideaal.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
In Nederland zal je (nog) niet heel erg snel problemen krijgen als er geen katalysator op de motor gemonteerd is. Op het moment dat een uitlaat te luidt klinkt en je dusdanig opvalt in het verkeer, kan het zijn dat je wordt aangehouden.
Platina en palladium
Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard. De prijs van een kilo palladium is in vijf jaar tijd verviervoudigd en bedraagt nu rond de 55.000 euro. Katalysatoren bevatten ook goud en rodium.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Een defecte katalysator kan een hele reeks symptomen veroorzaken. Eerst wordt de motorprestatie minder. Gas wordt niet meer goed aangenomen en ook de maximumsnelheid wordt minder. Dat gebeurt niet opeens, maar geleidelijk, en daarom merken de meeste bestuurders dit niet.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Werking Katalysator: De katalysator bevindt zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor, onder de auto. Deze verwijderd de schadelijke en giftige gassen uit de uitlaatgassen. De katalysator bestaat eigenlijk uit twee soorten katalysatoren.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
In principe is dus iedere auto van na 1993 interessant voor dieven. Vooral de Toyota Prius van de tweede generatie, geproduceerd van 2003 tot en met 2009, blijkt populair te zijn onder het dievengilde vanwege de hoeveelheid edelmetalen in de katalysator.
De gemiddelde katalysator bevat zo'n twee tot drie gram platina, wat ook de reden is dat die dingen zo prijzig zijn. Ongeveer elke 150.000 kilometer wordt naar schatting de helft van het platina door slijtage en/of beschadiging stukje bij beetje uitgespuwd op de weg.
Wellicht heeft u zelf als dieselrijder ervaren dat een voertuig bezig is met 'regenereren', het vertaald zich vaak in: het schokken van de motor, tijdelijke verhoging van toerental en een verandering/verzwaring van het motorgeluid.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.