Bobines zitten alleen op benzinemotoren, want dieselmotoren zijn anders van constructie en hoeven geen vonk te krijgen. Het diesel-luchtmengsel ontbrandt vanzelf door hoge druk. De bobine is een belangrijk onderdeel want, zonder goed functionerende bobine kan een bougie niet de benodigde felle vonk geven.
In benzinemotoren wordt gebruikt gemaakt van 'gewone' bougies om de benzine-zuurstof mix te doen ontbranden. In dieselmotoren wordt een gloeibougie gebruikt om de motor op de juiste temperatuur te krijgen. In dieselmotoren wordt de hitte opgebouwd door de mix van diesel en lucht samen te persen.
Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontstekers. Ze hebben geen bougies die het brandstof-luchtmengsel met een externe vonk ontbranden. Bij dieselmotoren is de snelle compressie van de brandstof voldoende om de explosie te veroorzaken. Daarvoor is in de motor echter een bepaalde werkingstemperatuur vereist.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Een bobine gaat meestal zo'n 75.000 km tot 150.000 km mee.
Als je regelmatig de bougies vervangt gaat de bobine wat langer mee omdat er minder druk op de bobine komt te staan om een juiste vonk te maken.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies om de temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Arbeidsslag: De inlaat- en uitlaatklep zijn gesloten en de zuiger heeft de lucht onder zeer hoge druk gecomprimeerd.
Vroeger waren de meeste motoren uitgerust met slechts één bobine, die iedere bougie onder spanning zetten. Tegenwoordig is vrijwel iedere motor uitgerust met aparte bobines, dus één bobine per bougie. Heeft uw motor dus vier cilinders? Dan heeft u vier bougies en vier bobines in uw auto zitten.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.
Moderne bobines hebben vaak ook de driver (versterker) in de bobine zitten. De electronica kan ook kapot gaan. De grootste oorzaak voor het sneuvelen van bobines een een te hoge hoogspanning!! De vakman kan ook de hoogspanning afstellen.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C. Een eigenschap van diesel die vaak ter discussie staat, is of deze brandbaar of ontvlambaar is.
Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.
Als er onvoldoende brandstof vanuit de tank komt of als er lucht in de brandstofleidingen komen kan, is aanslaan (en lopen) lastig voor een dieselmotor. Zonder zuurstof kan een diesel ook niet lopen, dus als er een obstructie in de inlaat zit zal de motor niet aanslaan.
Dit komt vaak voor wanneer het brandstoffilter niet op tijd wordt vervangen. Wanneer vaak de tank wordt leeg gereden komt al het vuil van onder uit de tank en verstopt het filter. Bij een verstopt filter is een nieuw brandstoffilter vaak de oplossing van het probleem.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Een bobine vervult als het ware de rol van transformator van het ontstekingssysteem: het zorgt voor hoogspanning die de bougie laat vonken. Bobines zitten in de cilinderkop op elke bougie gemonteerd en worden vaak erg heet. Soms zijn deze bobines samengebouwd tot een bobineblok.