Sinds 1992 is een katalysator verplicht voor nieuwe auto's in Nederland. Auto's die op brandstoffen rijden (zoals benzine, diesel en LPG) stoten schadelijke uitlaatgassen uit.Om deze vervuiling te verminderen zijn katalysatoren verplicht gesteld.
De nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 hebben meestal een roetfilter en/of een katalysator. Benzineauto's beschikken niet over een roetfilter.
Vooraan in het uitlaatsysteem, vlak na de motor of onder de auto bevindt zich de katalysator. Sinds het jaar 1992 is de katalysator een verplicht onderdeel van de auto geworden. Deze wet is ingevoerd om te voldoen aan de milieueisen van de overheid.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden.
De schadelijke stoffen worden niet meer omgezet in veilige stoffen. Wij raden u aan om naar de, voor u dichtstbijzijnde, TOP Merkspecialist te rijden en de katalysator te laten vervangen. Doorrijden wanneer het katalysator lampje brandt zal resulteren in meer schade aan de motor van uw auto.
Autos VANAF 1993 moeten voorzien zijn van een kat. Autos TOT 1993 zijn niet verplicht om een kat te hebben, ondanks dat er U9 of iets dergelijks in het kenteken bewijs staat. Autos TOT 1993 mogen een CO uitstoot hebben van 0,5%, dit is goed haalbaar zonder kat.
Je kunt dit controleren door naar de website van de RDW te gaan. Je voert je kenteken in, klikt op 'Motor & Milieu' en vervolgens op 'Milieuprestaties'. Toch heeft een keurmerk wel veel invloed op het geluidsniveau. De katalysator filtert stoffen, maar daardoor tegelijk ook heel veel geluid.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Plaatsing van de katalysator
De katalysator zit voor in het uitlaatsysteem, onder de auto of vlak na de motor. In de katalysator bevindt zich een keramisch blok met een honingraat structuur.
Heb je een vervuilde katalysator en wil je jouw katalysator reinigen? Dat kan je zelf doen met een katalysator reiniger. Een brandstofadditief is eenvoudig toe te voegen aan je brandstoftank.
Katalysatoren leveren veel geld op. Criminelen vangen gemiddeld 75 euro per katalysator. In katalysatoren zitten edelmetalen. En de stijgende prijzen maken het lucratief om ze uit de katalysatoren te halen.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Je auto ruikt naar rotte eieren
De geur van zwavel of rotte eieren is meestal een teken dat er wat schort aan de katalysator in het uitlaatsysteem. Het wijst op waterstofsulfide in de motor, wat de katalysator normaal gezien zou omzetten in (geurloze) zwaveldioxode.
Waarom is uw katalysator nog geld waard? Katalysatoren zijn nog geld waard, omdat er bij Menten Metaal de monoliet eruit wordt gehaald. Hierdoor kunnen er in een later stadium het flinterdunne laagje platina, palladium en rhodium worden terug gewonnen. Deze edelmetalen leveren veel geld op.
Katalysators diesel : bij dieselmotoren wordt er gebruik gemaakt van stikstof oxide katalysators deze noxkatalysators zijn hier nodig omdat bij dieselmotoren de uitstoot van nox groot is . Een oxidatiekatalysator kan de emissies van koolwaterstoffen (HC) en koolmonoxide (CO) met meer dan 90% verlagen.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
Ben je niet helemaal overtuigd dat de katalysator van de auto die bij jou op de brug staat optimaal werkt? Check dan de werking van de katalysator door gebruik te maken van een infrarood (ir) thermometer, die bedoeld is om contactloos de temperatuur van een oppervlakte te meten.
Het lampje van de katalysator duidt erop dat het reinigingssysteem van de katalysator stuk is, waardoor de uitlaatgassen niet meer gefilterd worden. Ook het brandstofverbruik zal stijgen.
Afhankelijk van het merk en type kan u tussen de 150 en 900 euro krijgen voor een katalysator en je krijgt direct uitbetaald!