Op Europese routes vervangt KLM de oudere 737's door A320neo- en A321neo-vliegtuigen. Bij KLM Cityhopper komen nieuwe E2-modellen voor de Embraer 175 en 190. Voor intercontinentale vluchten voegt KLM vijf nieuwe Boeing 787-10's toe, gevolgd door de Airbus A350 die de oudere 777's en A330's vervangt.
met videoLuxere stoelen, bredere gangpaden, handige bagagebakken en usb-c tablethouders: KLM vervangt de volledige Boeing-vloot door moderne Airbussen. Dinsdag ontving de luchtvaartmaatschappij haar eerste Airbus A321neo, deze site was aan boord van de eerste vlucht.
Airbus A330, Boeing 777 en Boeing 787 Dreamliner wide-body vliegtuigen worden gebruikt op middellange en lange afstandsvluchten. In september 2023 kondigde Air France-KLM een bestelling aan voor 50 Airbus A350's. Deze zullen de resterende Airbus A330's en Boeing 777-200ER's van de groep vervangen en worden gedeeld tussen Air France en KLM.
Op steeds meer intercontinentale KLM-vluchten kun je voortaan plaatsnemen in onze nieuwe Premium Comfort Class. We hebben alle Boeing 777-300ER's van de nieuwe Business Class en Premium Comfort Class voorzien. Het wordt steeds overzichtelijker; als je 787 en 777-300 vliegt zit er altijd Premium Comfort Class aan boord.
De Dreamliner-vloot van KLM bestaat uit twee subtypes: de 787-9 en de grotere 787-10.
Ondertussen is de middelgrote 787-9 62,8 meter lang, terwijl de verlengde 787-10 68,3 meter lang is . In termen van de passagierscapaciteit van de respectievelijke Dreamliners, vertaalt dit zich naar 242, 290 en 330 in een typische configuratie met twee klassen.
Het vliegverkeer werd in de hele wereld tijdens de coronacrisis in 2020 vanaf maart volledig stil gelegd. Air France-KLM besloot in de periode die volgde, waarin dus geen enkel passagiersvliegtuig meer vloog, de Airbus A380 bij het hervatten in de toekomst van de vluchten niet meer in te zetten.
"In 2026 komt ook de A350 in de vloot." Die vervangt de ook al wat oudere Boeing 777's en de enkele A330's die KLM heeft voor de lange afstand.
In 2022 rondde de Air France – KLM Group de definitieve order af voor honderd A320/A321neo's , samen met een extra aankooprecht voor zestig vliegtuigen om de middellangeafstandsvloot van Transavia en KLM te moderniseren. De Air France – KLM Group heeft ook een order geplaatst voor acht A350F's voor haar vrachtoperaties.
De Boeing 777-vliegtuigen worden voornamelijk door KLM, Emirates en British Airways gebruikt. De beste zitplaats in dit vliegtuig is stoel 1A, hier krijg je namelijk extra beenruimte, als eerste eten/drinken en heb je een goed uitzicht zonder dat een vliegtuigvleugel je zicht belemmert.
Het vliegtuig – model Airbus A321 Neo – is de nieuwste toevoeging aan de KLM-vloot, en beslist niet de laatste. KLM Group, waar ook dochter Transavia toe behoort, staat aan de vooravond van een grootschalige upgrade. Het bedrijf heeft nu zo'n 225 toestellen, daarvan zal meer dan de helft worden vervangen.
Er zijn veel overeenkomsten tussen deze 2 types, maar een opvallend verschil is de lengte; de Airbus A330-300 is langer dan de -200 . Daarom heeft de -300 10 extra vensters. Je ziet er misschien wel een als je naar Boston, Lagos, Calgary of Minneapolis vliegt, maar deze bestemmingen kunnen per seizoen verschillen.
De 777-300ER breidt de reikwijdte van de 777-familie uit en brengt de efficiëntie en betrouwbaarheid van twee motoren naar de markt voor lange afstanden . Het vliegtuig vervoert 396 passagiers tot 7.370 nautische mijlen (13.650 kilometer). De 777-200LR Worldliner kan vrijwel elke twee steden ter wereld non-stop met elkaar verbinden.
Bijna elke luchtvaartmaatschappij ter wereld vermeldt het type vliegtuig dat vluchten zullen gebruiken tijdens het boekingsproces. Normaal gesproken vindt u vliegtuiginformatie net onder de vluchtgegevens wanneer u uw vluchten selecteert.
De Boeing 777-300 is tegenwoordig het grootste toestel van de KLM. Daarvoor was de Boeing 747 het grootste vliegtuig in de vloot. De KLM heeft bijna 50 jaar met de 747 gevlogen, eind 2020 is het laatste vliegtuig, een Boeing 747-400, uit dienst genomen.
Ontwerpfilosofie: Boeing geeft de voorkeur aan traditionele, beproefde methoden, waarbij de nadruk ligt op betrouwbaarheid en gevestigde praktijken. Airbus is daarentegen meer bereid om nieuwe technologieën en innovatieve benaderingen te omarmen, waardoor de grenzen van het moderne luchtvaartontwerp worden verlegd.
KLM heeft vandaag de eerste Airbus A321neo in ontvangst genomen op Schiphol. De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls geeft aan schoner, stiller en zuiniger vliegen.
De A320neo (neo staat voor new engine option) is een ontwikkeling die op 1 december 2010 werd gelanceerd en zijn eerste vlucht maakte op 25 september 2014. Lufthansa introduceerde het toestel op 25 januari 2016.
De vloot van smalrompvliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij omvat alle vier de Airbus A320-familievarianten. De breedrompvloot van de luchtvaartmaatschappij, bestaande uit de Airbus A330, Airbus A350, Boeing 777 en Boeing 787 , bedient middellange tot lange afstandsroutes.
De beroemde jumbojet Boeing 747 was oorspronkelijk bedoeld als tussenoplossing, maar zorgde uiteindelijk voor een revolutie in de luchtvaart. De KLM vliegt al sinds 2021 niet meer met Boeing 747-400-passagiersvliegtuigen. De sloop van het laatste toestel waar de luchtvaartmaatschappij afscheid van nam, is nu begonnen.
De Embraer 175 is het kleinste toestel in onze vloot en staat ook wel bekend als "Cityhopper". Dit vliegtuigtype wordt voornamelijk gebruikt voor vluchten naar bestemmingen in Europa. Enkele voorbeelden zijn Turijn, Graz en Stuttgart. De bestemmingen kunnen per seizoen verschillen.
KLM-vlucht 633 was een passagiersvlucht van Amsterdam naar New York.Op 5 september 1954 verongelukte het toestel in Ierland, kort na de start op een modderbank in de rivier Shannon. Er waren 28 slachtoffers.