De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp. Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren.
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
De 2-takt motor is in vergelijking met de 4-takt motor eenvoudig, en telt minder onderdelen. De 2-takt motor is een stuk luider dan de 4-takt motoren. Steeds meer scooters worden uitgerust met een injectiemotor. De injectiemotor heeft geen carburateur meer maar spuit een optimaal mengsel direct de cilinder in.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Een 4-takt motor heeft geen in- en uitlaatpoorten in de cilinderwand. Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
Het 2takt principe werkt niet op jou 4takt.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Er rijden namelijk ook injectie scooters rond die zelfs 1 op 55 tot 1 op 60 halen. De nieuwe Vespa scooters hebben bijvoorbeeld injectie, maar ook de Honda NSC50R, de Honda Vision, de Piaggio Liberty S, de Kymco New Sento en de Yamaha Neo 4.
De werking is als volgt: Als de zuiger naar beneden gaat opent de inlaatklep en wordt er door de carburateur lucht aangezogen die in de carburateur met benzinedamp wordt vermengd. Als de zuiger beneden is dan sluit de inlaatklep en de zuiger gaat naar boven.
Takt of takttijd, is afgeleid van het Duitse woord Taktzeit wat zich vertaalt naar doorlooptijd, zet de maat voor productie lijnen. Bijvoorbeeld, in de automobielindustrie, zijn auto's gemonteerd op een lijn, en worden verplaatst naar het volgende station na een bepaalde tijd – de takttijd.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden.
De Euro 4-norm ging in vanaf 1 januari 2018 voor alle brommers en scooters die na 1 januari 2018 verkocht zouden worden. Er mogen nu echter geen scooters en brommers met emissieklasse 4 meer geproduceerd en verkocht worden. Alleen scooters en brommers die aan de Euro 5-norm voldoen, mogen verkocht worden.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
4-Takt motoren hebben 1 zuiger welke op en neer gaat, brandstof samenperst, ontvlamt en vervolgens de reststoffen uitstoot. Het verschil met een 2-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrandt wordt. Een 4-takt motor heeft twee extra cilinderslagen ten opzichte van een 2-takt motor.
Dit heeft tot gevolg dat er steeds meer scooters komen die zuiniger rijden. Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.