Bij de meeste 4-takt scooters word 10W40 olie voorgeschreven, deze is dan uiteraard hier te vinden.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Bij een viertaktdieselmotor wordt lucht tijdens de compressieslag samengeperst, waarbij deze opwarmt. Aan het einde van de compressieslag wordt brandstof ingespoten door een injector en vindt zelfontbranding plaats.
Veel mensen gaan er nog altijd vanuit dat 4 takt benzine gewoon 4 takt benzine is. Dat is niet correct. We onderscheiden wat dit betreft namelijk de 98 oc en 95 oc uitvoeringen. Het wordt algemeen aangeraden om gebruik te maken van 98 oc benzine omdat deze over een optimale verbranding beschikt.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Takt of takttijd, is afgeleid van het Duitse woord Taktzeit wat zich vertaalt naar doorlooptijd, zet de maat voor productie lijnen. Bijvoorbeeld, in de automobielindustrie, zijn auto's gemonteerd op een lijn, en worden verplaatst naar het volgende station na een bepaalde tijd – de takttijd.
Het grootste verschil tussen een 2-takt scooter en een 4-takt scooter is de techniek achter de verbranding van de brandstof. Bij een 2-takt scooter gaat dat als volgt: er wordt 2-takt olie toegevoegd aan de brandstof vóórdat deze de cilinder ingaat vanuit een apart oliereservoir.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Een 4-takt motor heeft geen in- en uitlaatpoorten in de cilinderwand. Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
Deze eigenschappen maakt de 2-takt motor geschikt voor bosmaaiers, kettingzagen en heggenscharen.
Beste kwaliteit 4-takt motorolie
Oliehandel.nl is de grootste merkonafhankelijke leverancier op het gebied van olie. Bij ons vind je de beste kwaliteit motorolie, onder meer van de merken Castrol, Kroon oil, Motul en Motorex.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Ze zijn zuiniger (viertaktmotoren verbruiken minder brandstof dan tweetaktmotoren). Het brandstofverbruik kan oplopen tot wel 40% minder. Er kan zuiver benzine in worden getankt en geen mengsmering. Ze zijn milieuvriendelijker.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
De Vespa Primavera 4-takt is als 4-klepper (brommer), of 2-klepper (snorfiets) verkrijgbaar.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
De tweetaktmotor doorloopt bij iedere omwenteling van de krukas een volledige cyclus met alleen een arbeidsslag en een compressieslag. De meeste tweetaktmotoren hebben geen kleppen maar een uitlaatpoort.
Om ervoor te zorgen dat een motor correct werkt, moet hij het verbrandingsproces voltooien, met vier afzonderlijke slagen van de drijfstang en zuiger in de verbrandingskamer in een viertaktmotor, of twee voor de tweetaktmotor.
Een 2-takt motorblok heeft namelijk wel meer vermogen en is eenvoudiger op te voeren. Bovendien zijn er minder onderdelen in het blok aanwezig. Het voordeel van minder onderdelen is dat het minder onderhoudsgevoelig is en lichter is in gewicht. Eventuele storingen worden makkelijker en sneller verholpen.
2 takt olie is olie die geschikt is voor 2 takt machines. 2 takt motoren werken door middel van mengsmering. Mengsmering is brandstof met smeerolie vermengd. Olie die in deze toepassingen gebruikt kan worden is hier speciaal voor gemaakt.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Een tweetaktmotor is een eenvoudige motor en bevat net als een viertaktmotor cilinders en zuigers. De werking van de tweetaktmotor is grotendeels vergelijkbaar met de viertaktmotor. Alleen maken de zuigers bij een viertaktmotor vier slagen en bij een tweetaktmotor twee slagen.