Gelukkig voor de inzittenden had Ferrari er voor gekozen om een hoop gewicht te besparen maar daarbij de airconditioning te ontzien. Die zit dus gewoon in de F40 om de temperatuur behaaglijk te houden. Al het overige werd natuurlijk gestript.
Er zijn maar ongeveer 1.315 Ferrari's F40 geleverd aan klanten, wereldwijd. F40 occasions zijn dan ook zeer zeldzaam op de markt. Bovendien zijn de afzonderlijke modellen zeer duur. Het is niet ongewoon dat een gebruikte Ferrari F40 in perfecte staat veel meer dan drie miljoen euro kost.
Ferrari plande van de F40 maar 400 exemplaren te bouwen. Echter, nadat de auto werd geïntroduceerd kwamen er direct 900 bestellingen binnen in Maranello. De Italianen verhoogde de productie waardoor er uiteindelijk 1315 stuks van de spreekwoordelijke band rolde. De Ferrari blijft dus een exclusief model!
In Amerika begint de F40 ongeveer bij 2.000.000 dollar, in Europa ongeveer 2.500.000 tot 3.000.000 euro.
Voor wie een Ferrari kan betalen is het niet zo belangrijk hoe hoog de prijs van de auto is, maar de Portofino is wel de goedkoopste van de Ferrari reeks.
De kracht werd geleverd door een vergrote, hoogtoerige versie van 2.936 cc (2,9 liter; 179,2 cu in) van de IHI viertakt 90 graden dubbele turbo en intercooler V8-motor uit de 288 GTO, die een piekvermogen genereerde van 478 pk (471 pk; 352 kW) bij 7.000 tpm en 577 N⋅m (426 lb⋅ft) koppel bij 4.000 tpm, zoals opgegeven door de fabrikant.
Hier is nog wat meer informatie over de kosten van een Ferrari F40: 1987: De verkoopprijs van de Ferrari F40 bereikte records toen deze oorspronkelijk werd aangeboden voor $ 399.150 .
Hoeveel kost een Ferrari FF? Als occasion is de Ferrari FF te vinden vanaf zo'n 120.000 euro tot meer dan 200.000 euro voor exemplaren die bij Tailor Made zijn gepersonaliseerd en een extreem lage kilometerstand hebben. Je kon de Ferrari FF enkel krijgen met een 6,3 liter grote V12 van 660 pk en 683 Nm.
Op een veilig in New York is maandag een Ferrari 250 GTO uit 1962 verkocht voor 51,7 miljoen dollar (48,3 miljoen euro). Dat maakt de wagen de op een na duurste auto die ooit is geveild.
De BMW M135i xDrive was het topmodel van de motoren voor de 1 Serie F40 en gelijk was deze motor ook de sterkste 4-cilinder-in-lijn benzinemotor van de BMW Group. Met 306 pk en een sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 4,7 seconden met M Performance pack is het gerust indrukwekkend te noemen.
Niet-geregistreerde auto, een van de slechts zeven rechtsgestuurde Ferrari F40-modellen die ooit door de fabriek in Maranello zijn geproduceerd.
Vroeg gebouwde versies, met name die met 70000-serie chassisnummers, zijn doorgaans meer waard vanwege hun zuiverdere aard . De zeldzame racewaardige F40 LM's kosten je het meest, maar ze behoren tot de meest waardevolle toevoegingen aan elke exclusieve garage.
Volgens Kroymans zijn er momenteel 18 F40's in ons land met een Nederlands kenteken. Exemplaren in autoverzamelingen zonder kenteken zijn niet meegenomen in deze cijfers. Met meer dan 1.300 geproduceerde auto's is de Ferrari F40 geen absolute zeldzaamheid.
De oorspronkelijke kleur van Ferrari is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geel. Dit heeft alles te maken met de afkomst van Enzo Ferrari. Hij werd in 1898 geboren in Modena, een stad die iets boven Bologna ligt. De kleur die bij deze Noord-Italiaanse stad hoort is geel.
Iedereen kan een Ferrari kopen, het zijn de auto's met beperkte productie die je niet kunt kopen.
Pas in 1947 rolde de allereerste Ferrari van de productielijn: de Ferrari 125 S, uitgerust met een V12-motor die de basis zou leggen voor de beroemde motoren die het merk zouden definiëren. Enzo Ferrari's visie was simpel, maar gedurfd: hij wilde de beste, snelste en mooiste auto's ter wereld maken.
Ferrari introduceerde de F40 in echte Henry Ford-stijl: ''mensen kunnen het Model T F40 in elke kleur hebben - zolang het maar zwart/rood is.'' Oorspronkelijk produceerden ze de Ferrari F40 alleen in Rosso Corsa.
Ferrari 288 GTO EVO (Onno)
De Ferrari 288 GTO Evoluzione is voor hem de lelijkste Ferrari ooit gemaakt. Nu moeten we het de auto vergeven, het is voornamelijk een competitie-auto bedoeld om zo snel mogelijk te zijn. Het is dus wel functioneel lelijk.
De afschrijving is hoger op een Porsche of Mclaren dan op een Italiaanse supercar. Sommige Ferrari-modellen hebben bijna geen afschrijving . Laten we dat niet meenemen in de berekening. In plaats daarvan gaan we ervan uit dat de auto na 36 maanden meer waard is dan de restwaarde van de financiering.
Rijden in een auto van miljoenen dollars is eng, maar de F40 is verrassend vergevingsgezind bij lage snelheden . Het is luidruchtig van binnen, ja, maar de koppeling is makkelijk te moduleren voor eenvoudig stop-and-go verkeer, ondanks dat het een van de zwaarste koppelingspedalen is die ik ooit in een straatauto heb gevoeld.
De naam F40 is afgeleid van de "F" voor Ferrari en het getal 40, om de 40e verjaardag te vieren van de eerste Ferrari die werd goedgekeurd voor gebruik op de weg . Het was ook de laatste auto die aan het publiek werd onthuld in de alomtegenwoordige aanwezigheid van Enzo Ferrari, die in augustus 1988 overleed.
Zonder ABS hield de F40 zijn gewicht op een minimum. Het buizenchassis en de Kevlar-carrosseriepanelen brachten het gewicht terug tot ongeveer 2400 pond , waarmee het zijn rivaal de Porsche 959 versloeg in gewichtscapaciteit.