In België is de eerste 'superflitspaal' in gebruik genomen. Het apparaat kan 32 personen tegelijk bekeuren voor snelheid, door rood rijden, bellen of bumperkleven.
De smartphone-flitsers staan opgesteld boven de weg, op bijvoorbeeld viaducten. De kijkhoek is zo dat de chauffeur, op zijn gezicht na, goed zichtbaar is. Even de telefoon in de hand om een appje te lezen of snel te beantwoorden; de kans dat je wordt gepakt wordt steeds groter.
Vanaf vandaag kun je geflitst worden als je rijdend een telefoon gebruikt. Speciale camera's zijn namelijk in staat om die handeling op te merken. Het gebruik van een telefoon tijdens het rijden blijkt al jaren levensgevaarlijk. Automobilisten gaan daardoor meer slingeren en houden hun snelheid niet constant vast.
De slimme camera moet op een hoger punt staan – bijvoorbeeld op een viaduct – om smartphonegebruikers te kunnen betrappen. De camera maakt een foto van de overtreder en het kenteken van het voertuig. Daarna controleert een politieagent nog of de camera een juiste constatering heeft gedaan.
De feitcode voor boete telefoon auto is: R545. De boete bedraagt € 250.00 voor een auto, € 170.00 voor een (snor)scooter en € 100.00 op de fiets. Alle bedragen gelden in 2021 en zijn exclusief administratiekosten van € 9.00.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Voor automobilisten die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn. Tot voor 1 januari 2017 kon de douane enkel auto's tegenhouden met openstaande verkeersboetes.
Hoe werken de smartphone flitspalen? Aan de hand van kunstmatige intelligentie kan de camera van de telefoon flitser precies zien wanneer een bestuurder een mobiel elektronisch apparaat in de hand heeft. Dit elektronisch apparaat kan een smartphone zijn, maar bijvoorbeeld ook een tablet of een navigatie-apparaat.
Niet handheld bellen achter het stuur
U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Zodra je in de lijn (zeg maar in het zicht) komt van de radar kan je worden geflitst. 2, 3 of meer banen maakt echt niets uit, want de bundel komt een stuk verder. Heb je geluk en zit er iemand precies tussen jou en de radar, dan kan de radar jou niet zien en je snelheid meten en dus ook niet flitsen.
Op de website www.wegcode.be vind je meer informatie. Hier kan je zowel de tarieven bekijken als je boete zelf berekenen . Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer ons via het contactformulier of telefonisch via 014 244 200.
Het bekijken is enkel mogelijk via het politieparket. Indien je de overtreding betwist, maak je via het betwistingsformulier op www.verkeersboetes.be de vermelding dat je de foto graag wil bekijken. Hierop zal het dossier overgemaakt worden aan het politieparket, dat je zal dagvaarden om de foto te kunnen bekijken.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De termijn wanneer je zal worden gedagvaard of wanneer je de verkeersboete ontvangt hangt dus af van de snelheid waaraan het parket en de politiediensten werken. In vele gevallen zal de zaak pas ongeveer een jaar na de overtreding voor de rechtbank komen.
Wanneer je een verkeersovertreding begaat, ontvang je binnen de 14 dagen na vaststelling van het misdrijf een afschrift van het proces-verbaal. Wordt deze termijn overschreden, verliest het pv zijn bijzondere bewijswaarde.
Wie geflitst wordt, krijgt normaal gezien binnen een week een brief met een vragenlijst. Daarna krijgt u een tweede brief met de effectieve boete en een uitleg over hoe en wanneer u moet betalen. Dat gebeurt altijd met een overschrijving.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.