Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Heb je een betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
Het geld staat direct op je rekening, ook als de ontvanger een andere bank heeft. Je kunt de QR-code van het Betaalverzoek ook met een andere app scannen (bijv. met de camera van je telefoon of met een generieke QR-scanner app). Het maximale bedrag dat je kan terugvragen is €5.000,-
Betaalverzoek sturen via de app
Een betaalverzoekje is zo gemaakt in de Tikkie app. Bepaal hoeveel u terug wilt vragen. En geef aan waarvoor het is. Deel daarna de betaallink via WhatsApp, sms, e-mail of hoe u maar wilt.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Zo is het verstandig om altijd het webadres van de betaallink te controleren wanneer u een betaalverzoek ontvangt. Daarnaast heeft de politie een handige zoekmachine om te controleren of er (negatieve) meldingen zijn gedaan over een bepaalde (ver)koper.
Het enige betrouwbare bewijs dat de koper heeft betaald, is het aankoopbedrag op uw eigen bankrekening, ofwel de bevestiging in uw mobiele app voor betaalverzoeken, ofwel contant geld dat u zelf heeft nageteld. Een oplichter kan op zijn eigen toestel of computer heel makkelijk een vals betaalbewijs laten zien.
Je hoeft de app van Tikkie niet te hebben. Vul op de betaalpagina zelf het bedrag in, bijvoorbeeld bij een donatie. Of er staat een vooringevuld bedrag. Je betaalt via je eigen bank met iDEAL.
Veelgestelde vragen. Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Kan een Tikkie dubbel betaald worden? Een Tikkie Check betaling kan maar één keer betaald worden.
De betaalapp Tikkie gaat het voor gebruikers mogelijk maken om geld over te maken via een 06-nummer. Gebruikers kunnen daarmee geld overboeken zonder het rekeningnummer van de ontvanger te kennen.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Om Tikkie te gebruiken, maak je in de app een betaalverzoek aan. In dit verzoek geef je aan waarvoor je geld terugvraagt en naar wie het verzoek verstuurd moet worden. Dit kunnen meerdere personen zijn. Wanneer het betaalverzoek verstuurd is, krijgt jouw vriend een WhatsApp-bericht binnen met de vraag om te betalen.
Zo betaalt u met uw mobiele Android-telefoon
Druk kort op de aan/uit-knop van uw telefoon, houd uw telefoon bij de betaalautomaat en u heeft betaald!
iDEAL Betaalverzoek
Dat kunt u doen door een link te versturen via diverse kanalen waaronder e-mail, sms of WhatsApp. Zo wordt het iDEAL Betaalverzoek bijvoorbeeld gebruikt om klanten achteraf te laten betalen, voor het betalen van digitale facturen of om (maandelijkse) abonnementsgelden mee af te rekenen.