Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Het is duidelijk dat over korte afstanden te snel rijden niet zoveel tijdwinst zal opleveren. Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal het een verschil van maar ongeveer 3 minuten zijn. Als je twee keer voor een rood stoplicht moet wachten, duurt dat net zo lang."
De hoogleraar Milieu en Duurzaamheid aan de Universiteit Leiden berekende dat de stiktstofuitstoot door een snelheidsverlaging van 130 naar 100 kilometer per uur afneemt met 4 procent. "Dat klinkt als weinig, maar daardoor ontstaat wel ruimte voor kleinere activiteiten, zoals het bouwen van huizen."
Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt. Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg.
Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers zullen gaan afleggen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
De invloed van de mens op de productie van reactief stikstof heeft gevolgen voor het klimaat. Direct doordat het leidt tot de productie van lachgas (N2O), een broeikasgas met een ongeveer driehonderd keer sterker effect dan het broeikasgas koolstofdioxide.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Maximumsnelheid omlaag. Op 16 maart om 6.00 uur is de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen overdag 100 kilometer per uur. Als je meer dan 107 kilometer per uur rijdt, riskeer je een boete van minstens €33.
Er zijn 7.779.461 verkeersovertredingen geconstateerd in 2020 op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).
Er is onderzoek naar gedaan, en automobilisten geven deze redenen aan voor hun hoge snelheid³ : ze willen zich aanpassen aan het andere verkeer. ze hebben haast. ze vinden hard rijden leuk.
Als u meer dan 50 km per uur te hard rijdt, krijgt u een strafbeschikking. Het Openbaar Ministerie (OM) bepaalt dan de hoogte van uw geldboete. Deze straf komt op uw strafblad. U krijgt de strafbeschikking via een brief van het CJIB met daarop de letter O.
Soorten strepen op de weg
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h. Daar ontstaat vaak de vergissing bij weggebruikers die de verkeersregels niet voldoende kennen, door standaard 80 km/h te rijden op een autoweg.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.
Op autowegen 90 km/h. Op autosnelwegen 110 km/h.
80 km/h mag je vaak op zogenaamde provinciale wegen of N-wegen. Ze vallen op door de middenstreep, welke al dan niet onderbroken is. Aan weerskanten zie je een onderbroken zijlijn.
Hoe hoog is de boete voor mobiel bellen? In 2021 bedraagt de boete € 259.00 (inclusief administratiekosten). In 2022 wordt de boete verhoogd naar € 340.00 (exclusief administratiekosten). Op de fiets kost hetzelfde feit u € 109.00 (inclusief administratiekosten) en op de brommer € 179.00.
Voor automobilisten die met een telefoon in de hand rijden is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.