Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
Influencers – personen (of groepen) met veel volgers en dus sociale invloed – worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Zoals Internet Matters-ambassadeur en psycholoog Dr. Linda Papadopoulos adviseert, zijn er mogelijke negatieve effecten die influencers kunnen hebben op het zelfrespect, het lichaamsbeeld en het begrip van het 'echte leven' van een kind.
Vooral influencers en modellen zijn hier schuldig aan. Al deze onrealistische representaties van het leven van influencers kunnen bij de volgers gevoelens van jaloezie opwekken en kunnen zo zorgen voor een negatieve impact op het zelfbeeld (Chae, 2017; Vogel et al., 2014).
Veel informatie
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Jongeren zijn erg beïnvloedbaar door hun sociale omgeving. Wanneer we een sociale kaart maken van de partijen die invloed hebben op sportende jongeren dan maken we onderscheid in ouders, trainers/coaches, mede-sporters en vrienden.
In dit onderzoek zou bijvoorbeeld staan dat bij 32 procent van tienermeisjes die de app gebruiken en onzeker zijn over hun lichaam, Instagram deze onzekerheid zou verergeren. Ook zou de druk om te voldoen aan 'sociale stereotypen' de geestelijke gezondheid van tieners verslechteren.
Waar vroeger voornamelijk ouders en vrienden de meeste invloed hadden op het koopgedrag, blijkt dat influencers tegenwoordig hier de meeste invloed op hebben. 57% van de respondenten gaf aan dat zij producten eerder kopen op het moment dat hun favoriete influencer het aanprijst.
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.
Een week lang pauze houden van sociale media zorgde er bij de proefpersonen namelijk voor dat er duidelijke verbetering optrad in hun welzijn, en het verminderde klachten van depressie en angst.
Wat doet een influencer precies? De meeste influencers worden benaderd door een merk met de vraag om een product of het merk te promoten via Instagram, een blog/website of via YouTube. In de meeste gevallen wordt er content geplaatst door een influencer welke ook gebruikt wordt door het merk.
Social media biedt de mogelijkheid dat consumenten merken kunnen volgen. Maar liefst 52% volgt een merk om op de hoogte te blijven van hun activiteiten via Facebook. Daarnaast volgt 48% van de consumenten een merk om op de hoogte te blijven van promoties en kortingen.
Veel onderzoek naar de effecten van social-mediagebruik is gedaan onder jongeren, juist omdat jonge generaties zoveel gebruikmaken van social. In 2017 concluderen Britse onderzoekers van de Royal Society for Public Health al dat sociale media, en dan met name Instagram, de mentale gezondheid negatief beïnvloeden.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
Vooral jonge kinderen zijn gevoelig voor suggestieve informatie. Ze ontwikkelen gemakkelijk valse herinneringen aan zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen. Kinderen schakelen daarbij makkelijk tussen werkelijkheid en fantasie en stellen hier hun volwassen gesprekspartner niet altijd van op de hoogte.
Grote gevoeligheid
Daarnaast zijn zowel jongeren - en volwassenen - gevoelig voor de mening van anderen online, zoals commentaar op hun muziekkeuze of hun uiterlijk. Impulscontrole is bij jongeren nog volop in ontwikkeling waardoor ze extra gevoelig lijken voor emotionerende media.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
The Social Dilemma: het enge effect van sociale media
De sociale media verdienen aan advertenties en willen dus dat je zo lang mogelijk online bent, zodat zij meer advertenties kunnen verkopen. Dat bereiken ze door je constant te voeden met updates en informatie, op steeds extremere wijze.