Alle nieuwe auto's hebben tegenwoordig airbags. Airbags zorgen voor extra veiligheid op het moment dat u een auto-ongeluk krijgt.
Tegenwoordig zijn alle nieuwe auto's standaard voorzien van een auto airbag. Alleen is het niet wettelijk verplicht in Nederland om alle auto's te voorzien van een airbag. Een airbag wordt gezien als een extra veiligheidsmiddel in een auto omdat deze extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Een stuur zonder airbag is dus voorlopig in principe legaal. Daar zijn echter wettelijke beperkingen aan verbonden: Zolang een geregistreerd voertuig in gebruik is, mogen alleen airbags ontbreken die niet aan het wettelijk voorgeschreven veiligheidsniveau bij een frontale botsing moeten voldoen.
Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid.
Nieuwe airbags zijn vaak zo duur dat auto's na een aanrijding al snel total loss zijn. Airbagbank biedt daarom een betrouwbaar, prijsbewust alternatief voor airbags en veiligheidsgordels.
Kosten vervangen airbags
De plaats van de airbag weegt ook mee in de waarde van de kosten. Resetkosten van de airbag variëren tussen de €70 - €120 per stuk. Reparatiekosten airbag variëren tussen de €120 - €1.200 per stuk. Airbag vervangen variëren tussen de €200 - €1.200 per stuk.
De airbag wordt geactiveerd bij een aanrijding en klapt in 0,01 tot 0,05 seconde uit.
Voor het uitschakelen van de airbag kun je het instructieboekje van de auto raadplegen. Als de handleidingen hierover geen uitsluitsel geven, is het ook bij autostoeltjes die in de rijrichting staan raadzaam de front airbag uit te schakelen.
Een airbag kan maar eenmaal afgaan. Als deze is afgegaan zal de airbag vervangen moeten worden voor een nieuwe airbag. In de meeste gevallen is de auto bij een ongeval total loss, omdat de kosten van het repareren hoger zijn dan de totale waarde van de auto.
En omdat verschillende fabrikanten op de airbag of in het instructieboekje bovendien een houdbaarheidsdatum van ongeveer 15 jaar vermelden of controle door de dealer voorschrijven, is aanwezigheid van een airbag in een oudere auto geen absolute garantie voor zijn goede werking.
Toch is er geen directe verplichting om airbags gemonteerd te hebben. Een voertuig zonder airbags kan wel voor problemen bij de APK keuring zorgen, een brandend airbaglampje zorgt voor een melding op het keuringsformulier maar de auto wordt er niet direct op afgekeurd.
Een broodje eten achter het stuur, zwaaien of een sigaret roken is niet verboden, mits je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Meer informatie over afdeiding in het verkeer vindt u op onze website.
Met andere woorden; de APK heeft alleen een controle wat betreft het airbaglampje. Indien de auto gebouwd is voor 1 januari 2018 is er geen afkeur indien het lampje brandt maar slechts een reparatieadviespunt (RA). Is de auto jonger dan mag er geen storing aanwezig zijn, dit leidt dan tot afkeur.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags.Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
In het stuur, boven het handschoenenkastje, langs de ramen, bij de knieën, … De meeste nieuwe auto's lijken vandaag wel volgepropt te zitten met airbags. Is dat niet het geval, dan zit er toch minstens één airbag in het stuur verwerkt en zijn de meeste kopers zelfs bereid om bij te betalen voor extra airbags.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Als de stekker los is, sluit de brug en kan de airbag nooit afgaan door statische elektriciteit. Werk dus nooit aan een airbag als de stekker nog is aangesloten!”
Werking van airbags
Airbags worden opgeblazen wanneer sensoren een botsing detecteren die de drempels voor activering overschrijdt. Deze drempels bestaan om de ernst van een botsing op tijd te voorspellen zodat de airbags de inzittenden van de auto kunnen beschermen.
Kinderen vanaf 1,35 meter mogen zonder een kinderstoeltje voorin de auto. Kinderen kleiner dan 1,35 meter, moet je altijd in een kinderstoeltje of zitverhoger zetten. Voorin én achterin. Let wel: in het buitenland gelden andere regels.
Wij bij Maxi-Cosi raden je aan om je autostoeltje op de achterbank te plaatsen, bij voorkeur in het midden.
Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren.Zowel voorin als achterin de auto. Dit moet altijd, of uw kind in uw eigen auto zit, of bij iemand anders in de auto. Zet een baby alleen in een autozitje op de voorstoel als de airbag is uitgeschakeld.
In het geval van een crash, val of ongeluk detecteert de airbag dit dankzij de vele sensoren binnen enkele (denk aan 30 tot 60) milliseconden en blaast hij zich vervolgens in tevens enkele milliseconden op. Vervolgens blijft de airbag enkele seconden opgeblazen.
Nog sneller dan hij leegloopt, blaast een airbag zichzelf op (0,03 seconde!). Dat een airbag zo snel werkt, komt door de sensoren die verbonden zijn met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat u bij een aanrijding betrokken bent, zorgt de gasgenerator dat de airbag zichzelf opblaast.
Woordherkomst en -opbouw. Samenstelling van air ("lucht") en bag ("zak").