KLM biedt al wifi aan aan boord van de Boeing 787- en Airbus A330-vloot en is bezig met het inbouwen ervan bij de Boeing 777-toestellen. Op dit moment is 81 procent van de intercontinentale vloot voorzien van internet.
In rap tempo breidt KLM het aantal vliegtuigen met WiFi aan boord uit. De Boeing 787 Dreamliner heeft het al, en in 2018 volgen de Airbus A330 en Boeing 777-300. Op de overige KLM-vluchten is op dit moment nog geen WiFi beschikbaar. Vanaf mei 2019 hebben alle intercontinentale KLM-toestellen WiFi aan boord.
Het kost EUR 30 voor de hele vlucht.
Vliegtuig-wifi werkt via de grond én de lucht
Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten. Dat signaal deelt de antenne vervolgens aan boord, als een soort telefoon-hotspot. Wifi via het telefoonnetwerk is meestal niet zo snel.
Voorlopig is telefoongebruik alleen toegestaan als je je mobiele telefoons en andere gadgets met een mobiele verbinding op vliegtuigmodus zet.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Inmiddels zijn de problemen opgelost en maakt KLM dus vooruitgang met de uitrol van wifi op de longhaul vloot. De eerste twee A330-300's, met registratie PH-AKA en PH-AKB, hebben nu internet van Gogo. Ook in twee Boeing 777-300ER's, de PH-BVA en PH-BVK, kunnen passagiers nu online gaan.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Wie meer data wil verbruiken, kan dat tegen betaling doen en kiezen uit Surf of Stream. Wie bijvoorbeeld films wil bekijken, kiest voor Stream, wie online wil winkelen of nieuwsartikelen lezen, heeft genoeg aan Surf.
Je mag bij KLM per persoon 1 stuk handbagage en een persoonlijk item meenemen tijdens je vlucht. In Economy Class mag je per persoon 1 stuk handbagage meenemen. Daarnaast mag je nog een persoonlijk item meenemen in de cabine. Dit kan bijvoorbeeld een handtas, kleine rugzak of laptoptas zijn.
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
De Europese luchtvaartregulator EASA laat het gebruik van elektronische toestellen toe gedurende de volledige vlucht. De maatschappijen hebben evenwel het laatste woord.
Dat doe je door je vliegtuigmodus in te schakelen. Hiermee zet je je internetverbinding ook uit. Zodra je dit hebt gedaan, kun je de berichten bekijken zonder een leesbevestiging te sturen.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche.
Alle verbindingen (GSM, Bluetooth, WIFI) moeten uit omdat meerdere telefoons bij elkaar daar eventueel gevaarlijke storingen/ruizen kunnen veroorzaken. Het beleid ziet er ongeveer zo uit: Elektronische apparaten mogen aanblijven als ze in vliegtuigmodus staan.