In België geldt geen vignetplicht. Wel komt het voor dat op speciale wegentol (tunnel, bruggen, city-wegentol) tol geheven wordt. Daarnaast werkt België tegenwoordig ook met milieuzones, ook wel lage-emissiezones (LEZ). Bekijk hieronder welke producten verplicht zijn in België.
De snelste manier om vast te stellen voor welke milieusticker uw voertuig in aanmerking komt, doet u met een kenteken check in de eerste stap van onze online shop. U kunt hier op basis van het invoeren van uw kenteken vaststellen welke sticker wordt toegekend als u deze bestelt.
Lage emissiezone ofwel milieuzone Antwerpen 2022
In Antwerpen is een milieuzone ingesteld, ook wel de lage emissiezone (LEZ) genoemd. De hele binnenstad van Antwerpen én een deel van de linkeroever valt in 2022 binnen deze lage emissiezone.
Men kan de Duitse Umweltplakette voor het vertrek in België kopen. Ofwel ga je naar een Dekra-kantoor, ofwel stuur je een schriftelijke aanvraag naar Dekra of de Duitse openbare diensten. De milieusticker is rechtstreeks verkrijgbaar voor 15 € tijdens de kantooruren in een van de zes Dekracentra in België.
In België zijn in de gewesten Brussel, Antwerpen en Gent milieuzones (LEZ=lage emissie zone) ingesteld. Hierbij tref je per gewest informatie aan over de voorwaarden en de uitzonderingen om in de milieuzone te kunnen rijden.
30 km/u in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.
Benzine-, lpg- of cng-voertuigen zonder Euronorm of van Euronorm 1 zijn verboden. Benzinevoertuigen tot Euronorm 2 zullen vanaf 2025 verboden zijn.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100. Soms krijg je als toerist met een niet-Duits nummerbord eerst een waarschuwing, maar ook dan zul je alsnog de Umweltzone moeten verlaten.
Dat kan online of in heel wat verkooppunten in het buitenland zoals bij automobilistenverenigingen, in bepaalde speciaalzaken voor autoaccessoires (zoals bij ons Auto 5 - Norauto) en op snelwegrustplaatsen in België en in de buurlanden dicht bij de grens, meestal tegen een hogere prijs.
U haalt de milieusticker bij een tankstation of garage die een Abgas-Untersuchung (uitlaatgastest) mag uitvoeren, bijvoorbeeld één van de TÜV-stations. Dit betekent wel dat u mogelijk uw reis naar uw bestemming kort zult moeten onderbreken.
U vraagt of u voor uw auto een milieusticker nodig heeft voor Brussel. U heeft géén sticker nodig. Voertuigen met een Belgisch of Nederlands kenteken hoeven niet meer vooraf geregistreerd te worden. Voertuigen uit andere landen moeten nog wel vooraf worden geregistreerd op lez.
Vanaf 1 januari 2020 moeten voertuigen aan een hogere euronorm voldoen om de LEZ in te rijden. Vanaf dan moeten dieselvoertuigen minstens euronorm 5 hebben.Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben.
Als het van de Vlaamse politieke partijen Groen en CD&V afhangt, mag je vanaf 2030 in ons land niet meer op fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel rijden. Beide partijen lanceerden deze week los van elkaar een gelijkaardig voorstel.
Om te zien voor welke kleur van de milieusticker je voertuig in aanmerking komt, wordt gekeken naar de Europese uitlaatgasnormen. Deze normen, van Euro 1 tot en met Euro 6, geven aan hoeveel schadelijke fijnstof je voertuig uitstoot.
De milieusticker is te bestellen in alle ANWB-winkels en via anwb.nl/webwinkel/milieusticker-duitsland. De sticker wordt dan binnen circa 5 werkdagen door TÜV Nederland thuisgestuurd. De kosten zijn € 14,95 inclusief verzendkosten.
De groene milieusticker Duitsland is alleen bij GWK Travelex vestigingen, direct uit voorraad leverbaar. De prijs van een Milieusticker Duitsland is € 22,50 per voertuig. Het meenemen van een kentekenbewijs is niet nodig. Zorg wel dat u het kenteken van uw voertuig bij de hand heeft.
Prijs vignet Zwitserland 2023
De prijs voor het vignet Zwitserland ligt al sinds 1985 vast op CHF 40,-. Naar verwachting gaat dit bedrag de komende jaren niet veranderen. Afhankelijk van de wisselkoers, betaal je nu € 40,55 voor het vignet Zwitserland 2023.
Kosten vignet Zwitserland 2022
Dan kun je alleen een jaarvignet krijgen van ongeveer 40 Zwitserse Franken, wat neerkomt op ongeveer 38 euro. Let op: naast het verplichte vignet gelden ook nog de gebruikelijke tarieven voor specifieke tolwegen in de Alpen.
Het vignet Zwitserland kun je kopen bij de grens, online via Vignetbestellen.nl of bij de ANWB. Koop je het vignet bij de grens, betaal dan altijd met Zwitserse franken, pin of creditcard. Als je met euro's betaalt, krijg je de Zwitserse frank vaak tegen een zeer ongunstige wisselkoers terug.
In Lille (Rijsel) en omgeving geldt een tijdelijke milieuzone (ZPA): bij aanhoudende extreme luchtvervuiling mogen alleen voertuigen met een milieusticker 0 t/m 3 de zone in.
De milieusticker kan alléén online besteld worden op de officiële website van Crit'Air (Externe link) . Dit is de enige officiële website om het vignet te bestellen! Er bestaan andere aanbieders, maar die vragen een veelvoud van de prijs. Houd bij de bestelling je creditcard en kentekenbewijs bij de hand.
Onderweg kun je de milieusticker Duitsland kopen bij de meeste Nederlandse GWK wisselkantoren. Op basis van je kentekenbewijs wordt bepaald welke milieusticker je krijgt. Deze wordt meteen afgegeven en kost 18,50 euro.
Sinds 2020 verschuift de grens voor diesels naar Euro 3 (modellen van voor 2006). Vanaf 2022 is de toegang verboden voor Euro 4-dieselwagens (voertuigen van voor 2011). En vanaf 2025 mag je Brussel niet meer in met Euro 2-benzines of lager (ingeschreven voor 2001) en Euro 5-diesels (ingeschreven voor 2015).
Hoe kom je de Euronorm van je auto te weten? De Euronorm van je auto staat vermeld op het inschrijvingsbewijs bij de code 'V.9' of op de Car-Pass. Bij oudere modellen van voor 2000 kan de vermelding van de Euronorm soms ontbreken.
Vanaf 1 januari 2022 zullen dieselauto's, -bussen en -bestelwagens met EURO 4-norm in Brussel worden verboden. Dit is een belangrijke stap: dit zijn de laatste voertuigen zonder roetfilter.