Laten we het antwoord kort geven: je kunt best zelf banden wisselen als het om het hele wiel gaat. Het is zelfs redelijk eenvoudig en je bespaart er nog best wat geld mee. AutoWeek geeft tips. Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.
Hoe lang duurt een bandenwissel? Banden wisselen duurt gemiddeld een uur. Dit is inclusief het monteren en balanceren van de banden en het vervangen van de ventielen. Een wielenwissel duurt ongeveer 25 minuten.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
De profieldiepte van een nieuwe winterband ligt meestal tussen de 8 en 10 mm. Het advies is om winterbanden te vervangen op het moment dat de profieldiepte 4 tot 4,5 mm is. Je kunt de profieldiepte meten met behulp van een profieldieptemeter of een muntstuk van twee euro.
Is het verboden om met winterbanden in de zomer te rijden? In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Wissel je winterbanden als de temperatuur onder de 7 graden komt. Dat is vaak tussen november en april. Handige ezelsbruggetjes: plaats je winterbanden als de 'r' in de maand zit of laat winterbanden monteren als de wintertijd ingaat.
Als ANWB-lid profiteer je bij KwikFit altijd van 20% ledenvoordeel op het wisselen, de opslag en het uitlijnen van banden.
Onthoud de gouden regel: “Bij temperaturen onder de 7 graden wordt het tijd om uw winterbanden van stal te halen!” Het is echter geen goed idee om het hele jaar door te rijden op uw winterbanden. Zodra u uw winterbanden heeft laten monteren dient u de bandenspanning van alle 4 de banden maandelijks te controleren.
Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden. En als je in de zomer op winterbanden rijdt, kunnen ze wel 20% sneller slijten. Wissel dus op tijd van winter- naar zomerbanden.
Wat zijn de bandenopslag kosten? De kosten voor het opslaan van de banden bij Euromaster bedragen € 44,- per seizoen. De banden liggen dan in ons magazijn gedurende het zomer- of winterseizoen.
Wanneer u met winterbanden blijft rijden bij een temperatuur hoger dan 7 graden, slijten deze banden sneller dan zomerbanden. Winterbanden zijn meestal wel duurder in aanschaf. Het is dan ook zonde om deze sneller te laten slijten dan nodig. Wees op tijd met het maken van een afspraak om uw banden te wisselen.
Consumenten kunnen op twee manieren hun gebruikte of versleten autobanden inleveren: via de garage, als ze nieuwe banden laten monteren, of via de milieustraat van de gemeente waar ze wonen.
Ga niet met zomerbanden de weg op bij (verwachte) sneeuw of ijzel. Onder droge of regenachtige omstandigheden kun je in de winter ook met zomerbanden veilig de weg op. Dan volstaat het aanpassen van snelheid en de volgafstand om veilig te rijden.
In de meeste gevallen zal een (winter)band vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en is wat ons betreft bij een leeftijd van maximaal 10 jaar het beste van een band er wel af.
Dit is een veel gestelde vraag, die simpelweg te beantwoorden is door de volgende regel te hanteren: Wanneer de temperatuur tot onder de 7 graden daalt, dan is het tijd om op winterbanden te rijden. Vaak komt dit overeen met de periode tussen de maanden oktober en april.
Rijden met winterbanden in de zomer is minstens zo gevaarlijk als zomerbanden in de winter. Bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek, is de remweg daardoor korter en ligt het brandstofverbruik lager dan wanneer wordt gereden met winterbanden.
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel en het rubbermengsel van winterbanden zijn ontworpen voor gebruik bij lage temperaturen en sneeuw, wat leidt tot een verminderde effectiviteit bij hoge temperaturen en op droog wegdek.
In Duitsland moeten motorvoertuigen uitgerust zijn met winterbanden tijdens winterse omstandigheden. Deze regel geldt ook voor ons Nederlanders. Winterse omstandigheden zijn volgens de Duitse wet: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming.
In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto's op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag op verschillende locaties. Op een totaal wagenpark van bijna 9,1 miljoen personenauto's betekent dat 491.000 voertuigen op winterbanden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
In Nederland geldt dat de minimale profieldiepte voor zomerbanden 1,6 mm moet zijn, bij winterbanden dient de profieldiepte 4 mm te zijn. Indien het profiel van een winterband minder is dan 4 mm, worden de speciale winterse eigenschappen een stuk minder en mag de band geen winterband meer genoemd worden.
Ja, winterbanden zijn in Duitsland verplicht. Niet voor een bepaalde periode per jaar, maar 'bij winterse omstandigheden'. Het slimste is dus om sowieso met winterbanden naar Duitsland te gaan als het nog net geen winter is. Zo voorkom je eventuele glijpartijen en boetes als er toch ineens winters weer op komst is.