Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Een kustrijwiel (go-cart, belle-tax, …) is GEEN fiets, dus je mag met een kustrijwiel NIET op het fietspad rijden. Je mag er daardoor ook NIET mee in de verboden richting van éénrichtingsstraten (waar fietsers dit wel zouden mogen) rijden.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
€ 19,50 per persoon.
Om te kunnen racen, heb je allereerst je racelicentie nodig. Om die in bezit te krijgen moet je een racecursus volgen, dat kan bijvoorbeeld bij de door de legendarische Nederlandse autocoureur opgerichte Rensportschool Zandvoort. Zorg in ieder geval voor een goede helm en handschoenen.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk. Al onze karts zijn uitgerust met handbediende voorremmen voor optimale remkracht.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.