Wanneer u kiest voor een plug-in hybride auto, kunt u uw auto opladen middels een elektrische laadpaal. Net als bij een volledig elektrische auto heeft u verschillende oplaadopties: het gebruik van een particuliere laadpaal (o.a. laadpaal thuis of laadpaal op kantoor) of een publieke laadpaal.
Je kunt een plug-in hybride auto opladen via het stopcontact thuis of via een laadpaal. Hoe lang dat duurt, verschilt per auto. Meestal duurt het laden via een laadpunt maximaal vier uur en via het stopcontact maximaal acht uur. De meeste hybride auto's zijn niet geschikt voor snelladers.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
Thuis laden zonder laadpaal
Heb je thuis alle tijd om te laden en wil of kun je geen eigen laadpaal (laten) installeren, dan is opladen via een normaal stopcontact ook een optie. Houd dan wel rekening met lange laadtijden: vaak een halve dag of zelfs meer.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.
Bij je plug-in hybride of elektrische wagen krijg je een laadkabel meegeleverd. Die kun je simpelweg in het standaard stopcontact (220V) in je garage of op de oprit steken.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Het meest opvallende voordeel van een plug-in hybride auto is de grotere afstand die u ermee kan afleggen zonder de wagen te moeten opladen. Bovendien verbruikt u minder brandstof dan met een gewone wagen en zelfs minder dan een standaard hybride wagen.