Heb ik bij de start van een Shopify webshop een KVK-nummer nodig? Voor het kennismaken met Shopify heb je geen KVK inschrijving nodig. Dat hoeft pas op het moment dat je daadwerkelijk gaat verkopen.
Als je een webshop bij Shopify begint, kan dat zonder KVK-inschrijving en/of BTW nummer. Je hebt dan wel een limitatie, klanten kunnen alleen betalen via Paypal. Dit betekent meestal dat klanten dan met een Paypal overschrijving kunnen betalen, maar ook met een creditcard.
Als u start met uw eigen webshop, moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK . KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden.
Bij dropshipping heb je weliswaar geen startkapitaal of lening nodig voor een winkel, maar zijn er wel andere kosten waar je rekening mee moet houden, zoals de kosten voor je webshop en marketing. Om het overzicht te bewaren, is het aan te raden om je persoonlijke en zakelijke rekeningen gescheiden te houden.
Logistieke afhankelijkheid
Dropshippen lijkt dan dé perfecte oplossing, want het product wordt rechtstreeks naar de klant verzonden. Echter is het risico hierbij dat je compleet afhankelijk bent van de leverancier. Een goed voorbeeld is COVID-19-virus (coronavirus).
Nederlandse dropshippers die verkopen aan particulieren moeten sinds 1 juli 2021 met de volgende wijzigingen rekening houden: Geen btw-vrijstelling. Voor pakketjes van buiten de EU met een waarde van maximaal 22 euro geldt geen btw-vrijstelling meer. Er is altijd btw verschuldigd in het EU-land van bestemming.
Het is nooit verplicht om een boekhouder te hebben als je begint met dropshipping. De meeste mensen zullen namelijk een eenmanszaak beginnen wanneer zij ervoor kiezen om te beginnen met dropshipping. Voor deze mensen geldt er geen plicht om de jaarrekening op te stellen.
Lage winstmarges door concurrentie: Dit is meteen het grootste nadeel van dropshipping. Net omdat het zo makkelijk is om met een dropship-webshop te starten, zijn er veel bedrijven die producten aan zeer lage prijzen verkopen om zo hun omzet te verhogen.
Is dropshopping winstgevend? Een vraag die veel ondernemers zich ook stellen is het winstgevende effect van dropshipping. Omdat de leverancier ook nog een bepaalde winstmarge wil behouden, is uw eigen marge vaak beperkt. U dient dus een behoorlijk aantal producten te verkopen wil het voor u een maandelijkse kost zijn.
Je mag gewoon bijverdienen. Of er btw moet worden gerekend en hoe de inkomsten (IB) moeten worden opgegeven, dat bepaalt de Belastingdienst. Ook daar zijn weer criteria voor. Afhankelijk van de IB-beoordeling geef je de inkomsten bij je belastingaangifte op als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
Het maximumbedrag voor inkomsten uit overige werk is € 8.750,- (laatste update in 2021). Meer bijverdienen naast dit bedrag mag, mits je je inschrijft als ondernemer.
Ja, dropshipping is 100% legaal in zowel Nederland als België.
Inschrijven bij KVK is alleen nodig als u echt ondernemer bent. Volgens KVK bent u ondernemer als u zelfstandig goederen of diensten levert om winst te maken.
Zij bestellen de producten bij een andere webshop en laten ze naar de klant sturen. Dit heet ´dropshipping´. Dropshipping is niet verboden. Maar vaak betaalt u meer, wacht u langer op uw bestelling en is het onduidelijk wie u kunt aanspreken bij problemen.
De meest logische keuze voor een rechtsvorm is de Eenmanszaak. Je hebt dan de meeste vrijheid over bepaalde beslissingen en kunt de opbrengsten van je webshop zelf houden. Als je een webshop wilt beginnen met een (zaken)partner is een vof de meest voor de hand liggende keuze.
"Het is een fabeltje dat je snel rijk kunt worden met dropshipping. De cowboytijden in de e-commerce van begin van deze eeuw zijn echt voorbij", waarschuwt retailexpert Cor Molenaar. "Er komt ook steeds meer wetgeving omtrent online handel. Dat gaat langzaam maar zeker de goede kant op."
Dat zijn er momenteel 1.400, een aantal dat al sinds een jaar of drie gestaag stijgt. Maar die 1.400 is hoogstwaarschijnlijk het topje van de ijsberg, want niemand verplicht een dropshipper om te benoemen dat hij dropshipt.
Met het plaatsen van een bestelling sluit je een overeenkomst met de webwinkel af. De webwinkel is daardoor verantwoordelijk en zal zich aan de wettelijke retour- en garantieregels moeten houden. Je kunt dus je bestelling binnen de bedenktermijn van 14 dagen aan de webwinkel terugsturen.
Je kan inderaad producten verkopen via bol.com. Je kan ze alleen niet dropshippen.
De reden dat het misgaat is dat de kosten die leveranciers doorberekenen te hoog zijn. Het is voor fabrikanten en groothandel goedkoper om bulk aan retailers te leveren dan om zelf individuele artikelen aan klanten te bezorgen. Het is ook nog eens efficiënt. Retailers kunnen bestellingen bundelen en zo kosten besparen.
Breder productengamma en tijdswinst Dropshipping is om diverse redenen het overwegen waard. Ten eerste kunnen e-tailers veel meer producten te koop aanbieden dan wanneer ze alles zelf zouden aankopen en bewaren. Dat heeft een gunstig effect op de marketing.
De gemiddelde kosten van een boekhouder voor een webshop beginnen dus bij €55/maand. Wanneer de boekhouder meer werkzaamheden zal doen, zoals de btw aangifte, het controleren en inboeken van ca. 10 inkoop facturen per maand, dan is het gemiddelde € 79/maand tot aan € 289/maand.
Hoe benader je deze Dropshipping Leveranciers? Dropshipping Leveranciers en Producten zijn in de praktijk goed te benaderen via Plugins van Webshop Software. Je moet hierbij denken aan: Shopify en Oberlo. Of een CCV Shop met Drobbs.