(Met rechts wordt bedoeld; bestuurders die van de rechter kant komen). Dit geldt bijvoorbeeld op een normale kruising. Als je beide tegelijkertijd op een kruising aankomt, heeft de bestuurder die vanuit jouw positie uit de rechter straat komt altijd voorrang.Maar, in bepaalde gevallen geldt deze regel niet.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
De afslaande bestuurder moet op een gelijkwaardig kruispunt rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan en voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Voor de afslaande bestuurder maakt het niet uit wie dan als eerste gaat.
Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hun op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Auto 3 komt voor auto 1 vanaf voor en komt voor auto 2 vanaf rechts. Auto 3 slaat ook links af. Auto 1 moet dus voorrang geven aan auto 2, want rechts gaat voor. Auto 2 moet voorrang geven aan auto 3, want rechts gaat voor.
Toelichting. Voorrang van rechts betekent dat men op een kruispunt voertuigen die van rechts komen, moet laten voorgaan. (1) Op dit kruispunt geldt voorrang van rechts. In de standaardtaal in Nederland gebruikt men naast voorrang van rechts ook wel de uitdrukking rechts heeft voorrang.
Bij een kruispunt zonder voorrangsregeling moet u aan bestuurders die van rechts komen voorrang verlenen. Je moet aan alle bestuurders die van rechts komen voorrang verlenen. Dit betekent ook dat je aan fietsers die van rechts komen voorrang moet verlenen. Dit geldt niet voor voetgangers, zij zijn geen bestuurders.
Wie heeft voorrang op een rotonde? Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg.Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Wordt een voetganger aangereden door een auto op een kruispunt, dan is het de vraag wie nu schuldig bij de aanrijding is. Gaat een voetganger rechtdoor op het kruispunt, dan heeft deze voorrang op het overige verkeer. Maar slaat de voetganger af, dan is er geen voorrang voor de voetganger op het kruispunt.
De gouden regel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Dit is heel belangrijk omdat sommige bergwegen niet breed genoeg zijn voor twee voertuigen tegelijk. Er zijn ook wegen waar dalend verkeer voorrang heeft en dat wordt aangegeven met verkeersborden.
Een stopbord is een verkeersbord. De bestuurder die het bord nadert moet stoppen en moet voorrang verlenen aan alle bestuurders op de kruisende weg.
Voorrangsregels woonerf
Op een woonerf gelden geen speciale voorrangsregels. Voetgangers en fietsers hebben dus niet altijd voorrang op een woonerf, zoals sommige mensen denken. Bij het inrijden of verlaten van een woonerf kan er sprake zijn van een uitrit, waar bestuurders al het andere verkeer voor moeten laten gaan.
De rotonde, een bijzonder geval
Art. 19 van de wegcode met betrekking tot de verandering van richting preciseert: “Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Wanneer niet? Voorrang van rechts is niet van toepassing als de voorrang geregeld is door verkeersborden, verkeerslichten of bevoegde personen, en geldt ook niet voor een bestuurder die uit een aardeweg of pad komt, zelfs wanneer de laatste meters verhard zijn.
Als de automobilist een rotonde nadert en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger de automobilist voor laten gaan. Wil een automobilist de rotonde verlaten, en de voetganger niet, dan moet de voetganger voorgelaten worden. Hij of zij blijft immers de rotonde volgen.
speciale voorrangsregel in de bergen is dat stijgend verkeer voorrang heeft op dalend verkeer. Stijgend verkeer komt namelijk lastiger weer op gang. Een uitzondering zijn de postbussen. Die hebben altijd voorrang.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Nee, je moet voetgangers en bestuurders van links en rechts voor laten gaan als je uit een uitrit komt fietsen.
Bij defecte verkeerslichten die helemaal niet werken, valt u gewoon terug op de normale verkeersregels. Dat wil zeggen voorrang van rechts verlenen, goed letten op borden en wegmarkeringen, en de situatie zo goed mogelijk proberen in te schatten. U rijdt dus verder alsof er helemaal geen verkeerslichten aanwezig zijn.
Bovendien hebben zij dan, in tegenstelling tot de voetgangers, geen voorrang op het naderende verkeer. Voorrang van rechts is de basisregel binnen zone 30.
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance. Blijf rustig als een voorrangsvoertuig nadert.