Een digitale tachograaf gaat niet zonder een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd). Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen.
Ja, zonder bestuurderskaart mag je in een vrachtauto met digitale tachograaf rijden. Wel moet je aan een aantal voorwaarden voldoen: Wanneer de bestuurderskaart is gestolen, moet je binnen zeven dagen een vervangende kaart aanvragen bij Kiwa Register via het portal.
De bestuurder is verplicht een bestuurderskaart te gebruiken op een voertuig dat uitgerust is met een digitale tachograaf.
Uitzonderingen in Nederland
Voertuigen voor goederenvervoer van, of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, hoveniers-, bosbouw-, veeteelt- of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf.
Sinds 1 mei 2006 moeten nieuwe voertuigen zijn voorzien van een digitale tachograaf. Door het gebruik van een bestuurderskaart en het opslaan van de gegevens in de tachograaf zelf is het moeilijker geworden om te manipuleren met de geregistreerde gegevens. Het apparaat biedt meer inzicht in de rij- en rusttijden.
Kostprijs. Op een bestuurderspas is een retributie van toepassing die jaarlijks wordt aangepast aan het indexcijfer. De kostprijs voor het jaar 2023 bedraagt: 23,43 euro.
Kosten. Het tarief voor de vergunning is door de overheid vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren en zijn inclusief 21% btw. Een bestuurderskaart kost €133,10.
Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken.
Er zijn een aantal technische mogelijkheden om de bestuurderskaart uit te lezen. Een speciale lezer kan rechtstreeks op het apparaat worden aangesloten om de tachograaf uit te lezen. Het uitlezen van de rijkaart met een smartphone, iPhone of computer is ook mogelijk, ook als het betreffende voertuig ver weg is.
Bestuurderskaarten moeten uiterlijk 1 maal per 28 dagen worden gedownload. Dat betekent dat uw werkgever eenmaal in de 28 dagen de gegevens moet kopiëren vanuit uw bestuurderskaart naar een computer op de zaak. Volgens het ArbeidsTijdenBesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
Een bestuurderskaart vraagt u digitaal aan. Ook het verlengen van uw bestuurderskaart doet u digitaal. Ieder Europees land heeft een 'eigen' instantie waar bestuurderskaart kunnen worden aangevraagd, verlengd en betaald. In Nederland vraagt u de kaart via het via het online Kiwa Register.
Zodra de documenten en de betaling ontvangen zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is de levertermijn van uw kaart 15 werkdagen; U krijgt een bericht van AMP over de bezorging of het afhalen van uw kaart.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Belangrijk is dat de werkgever niet verplicht is de kosten te dekken voor het verkrijgen van de kaart, maar hij/zij kan vrijwillig besluiten om het betaalde bedrag deels of volledig terug te betalen aan de chauffeur.
Iedere chauffeur moet een bestuurderskaart aanvragen bij Kiwa Register BV. Je bedrijf moet tevens beschikken over een bedrijfskaart. De kaarten kosten 104 euro exclusief BTW per kaart en zijn vijf jaar geldig.
Er wordt bij een bestuurderskaart vaak gepraat over G1 en G2 en V1, V2 en V3. De G staat voor generatie. - G1 is de digitale tachograaf generatie 1. - G2 is de digitale tachograaf generatie 2 (ook bekend als de slimme tacho) De V staat voor versie.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Wanneer er meer dan 20 uren op 1 dag gereden wordt: €1.320 en een extra €110 per uur boven de 20 uren grens. Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980.
Digitale tachograaf verplicht voor nieuwe bussen, vrachtwagens en lichte bedrijfsvoertuigen. De digitale tachograaf is verplicht voor: Bussen en touringcars die meer dan 8 personen vervoeren, de bestuurder niet meegerekend. De bussen en touringcars hebben een datum eerste toelating van na 1 mei 2006.
Wanneer rijbewijs C/C1? De houder van een rijbewijs C mag andere voertuigen dan die van de categorieën D of D1 besturen, met een maximale toegelaten massa van meer dan 7.500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend.
U heeft geen Code 95 op uw rijbewijs nodig als u voldoet aan alle volgende voorwaarden: U bent als bestuurder van het voertuig actief in plattelandsgebieden voor het bevoorraden van de eigen onderneming.U biedt als vervoerder geen vervoersdiensten aan.
Alleen bij chauffeurs, die het vrachtautorijbewijs vanaf 10 september 2009 hebben gehaald, moet de code 95 nu al op het rijbewijs staan. Deze chauffeurs kunnen nu al niet meer gebruik maken van de vrijstelling van code 95 voor minder dan 12 uur rijden per week.
Deze kaart is te verkrijgen via het KIWA register. Kun je deze chauffeurspas bij controle niet tonen dan loopt je het risico bekeurd te worden. De basiskwalificatie Code 95 is enkel voor zakelijke rijders/beroepschauffeurs. Code 95 is niet noodzakelijk als het particulier gebruik betreft.
Aangezien een bestuurderskaart voor de digitale tachograaf slechts een maximale geldigheidsduur van vijf jaar heeft, moet tijdig de aanvraag tot vernieuwing van deze kaart opgestart worden.
Een aanvraag voor een bestuurderskaart kan alleen via het aanvraagportal van Kiwa Register ingediend worden.