Heb ik load balancing nodig? Load balancing is geen vereiste voor het gebruik van een laadstation voor uw elektrische auto, het is een dienst om uw veiligheid te vergroten. Om te bepalen of u load balancing heeft, is het dus belangrijk om een inschatting te maken van de risico's.
Wat heb je nodig voor load balancing? Om load balancing mogelijk te maken heb je naast een slimme laadpaal of laadstation ook een module of spoeltje nodig die het stroomverbruik in huis meet. Dit stukje techniek wordt in de meterkast geplaatst, en communiceert via een datakabel met het laadstation.
Met Dynamic Load Balancing voorkom je een stroomstoring. Wanneer je elektrische auto thuis aan de stroom hangt, zie je de cijfertjes op de elektriciteitsmeter als een dolle tekeergaan. Het opladen vraagt namelijk al snel ruim meer dan de helft van de gemiddelde elektriciteitscapaciteit van je woning.
Als u een eigen laadpaal wil, moet uw aansluiting daar zwaar genoeg voor zijn, want het opladen van een elektrische auto kost veel stroom. Overleg welke capaciteit u nodig heeft met het bedrijf dat de laadpaal bij u plaatst. U heeft ook een slimme meter nodig.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
De kleinste capaciteit, die voldoende is voor een normaal huishouden, is 3x25A. Dit betekent dat er drie zekeringen zijn van 25 ampère. Daarnaast kun je ook 3x35A, 3x50A, 3x60A of 3x80A hebben. Dit zijn zwaardere aansluitingen die nodig zijn voor een groter energieverbruik.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Heb ik load balancing nodig? Load balancing is geen vereiste voor het gebruik van een laadstation voor uw elektrische auto, het is een dienst om uw veiligheid te vergroten. Om te bepalen of u load balancing heeft, is het dus belangrijk om een inschatting te maken van de risico's.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Voor de 3,7 kW laadpalen heeft u een aardlekautomaat 16A B-karakteristiek nodig en voor de 7,4 kW laadpalen heeft u een aardlekautomaat 32A B-karakteristiek nodig. Deze automaat dient in de groepenkast geplaatst te worden en vervolgens aangesloten te worden door middel van de benodigde voedingskabel.
Welke aansluiting je hebt, kun je meestal zien op de elektriciteitsmeter in je meterkast. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-faseaansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan is het een 3-fasenaansluiting.
Het laadpunt gaat dan vanzelf op 16 ampère laden. Tot slot moet je kijken hoeveel vermogen er beschikbaar is in jouw pand. Raadpleeg altijd een expert om te bepalen wat handig is. Als 16A haalbaar is maar 32A net niet, kun je de laadpaal afzekeren op bijvoorbeeld 20A.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.