In principe zijn alle scooters nog Euro 4 maar straks mogen ze niet meer verkocht worden. Daarom moeten fabrikanten de motorblokken aanpassen zodat ze wel voldoen aan de Euro 5 milieunorm. Ze moeten dus nog schoner worden.
Momenteel mogen er ook geen EURO4 scooters en brommers meer worden verkocht. Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Bij een EURO-4 scooter voldoet het motorblok aan de laatste milieueisen. Dit wil dus zeggen dat het voor minder schadelijke uitstoot zorgt. De carburateur wordt in deze scooters vervangen door de ECU (electronic fuel unit).
Een EURO-norm heeft alles te maken met de uitstoot tijdens de verbranding van een benzine scooter. Deze norm wordt geclassificeerd aan de hand van nummers. Hoe hoger het nummer, hoe schoner de uitstoot die bij de verbranding vrijkomt.
Alle motoren die vóór 1 januari 1999 op naam zijn gezet, hoeven dus niet aan EURO normen te voldoen. Alle nieuwe motoren die na 31 december 2020 op kenteken zijn gezet moeten EURO5 zijn, mits een dealer nog een nieuwe motorfiets met EURO4 in voorraad had staan.
Update vanuit Piaggio en Vespa
Vespa komt in november 2020 al met Euro 5 motorblokken. Wil je een nieuwe Euro 5 Vespa scooter kopen, dan kan dat dus vanaf november dit jaar! En wat Piaggio betreft kun je een Piaggio scooter bestellen, zoals de Zip, met een Euro 4 motorblok tot en met oktober dit jaar.
Ja en nee, het risico bepaal je zelf, wij kunnen een euro 4 ECS (elektronisch geregelde carburateur) scooter opvoeren op bijna elke gewenste snelheid tot 60km/u, een Euro 4 & 5 EFI (injectie) kunnen wij opvoeren tot 32km/u of 54km/u je bepaald dus zelf het risico op een WOK melding, het blijft uiteraard wel altijd op ...
Euro-4 is een emissiestandaard van de Europese Unie. In deze emissiestandaard is de maximale uitstoot vastgelegd die een (schakel)brommer en scooter mag produceren. Deze maximale uitstoot is aanzienlijk lager dan de vorige emissiestandaard, de Euro-3 en Euro-2.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
De emissieklasse vindt u in de Milieuzonecheck op deze pagina. De Milieuzonecheck toont de emissieklasse van uw voertuig op basis van uw kenteken. En vertelt u welke zones u in mag met uw dieselvoertuig op basis van deze emissieklasse.
Kijk in de technische tekeningen welke merken en types scooter zijn uitgerust met een Minarelli motorblok.
Wanneer is een scooter 'opgevoerd'?
Een bromfiets of snorfiets wordt als 'opgevoerd' beschouwd wanneer die sneller kan rijden dan de constructiesnelheid. Alhoewel de boetes erop steeds hoger worden blijkt het opvoeren wel vaker voor te komen.
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Met die nieuwe norm voldoen de motoren en scooters aan de Europese eisen die nu al voor auto's gelden. Qua uitstoot gaat het dan om 1000 mg/km koolmonoxide (CO), 100 mg/km koolwaterstoffen (THC), 68 mg/km non-methaan koolwaterstoffen (NMHC), 60 mg/km stikstofoxiden (NOx) en 4.5 mg/km fijn stof (PM).
In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
Euro4 injectie opvoeren
Een snorfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 25km p/u naar *34km p/u. Een bromfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 45km p/u naar *54km p/u. *Deze waarde kan in de praktijk iets naar beneden afwijken. Hoe het motorblok is ingereden speelt namelijk een rol.
De conventionele scooters werken met een carburateur. Deze zorgt ervoor dat benzine verdampt/vernevelt wordt. Deze benzinedamp wordt dan in de cilinder gezogen en door de bougie ontstoken. Bij een injectiescooter heb je geen carburateur, maar elektrisch bediende injectoren.
Tot en met tien kilometer per uur -> € 60, - Elf tot en met vijftien kilometer per uur -> € 120, - Meer dan vijftien kilometer per uur -> € 250, -
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Snelheid en de Nederlandse wet
Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt. Hoewel u scooter met u scooter niet harder mag rijden als 25 of 45. Mag de constructiesnelheid wel harder zijn, voordat u een WOK melding RDW krijgt.