Tijdens de lesweken bedraagt de werktijd van een voltijdse leerkracht basisonderwijs 49 uur en 30 minuten, dat van voltijdse leerkrachten in het secundair onderwijs 47 uur en 59 minuten. Uit het onderzoek blijkt dat 60 à 70 procent van de werktijd gaat naar lesgeven en lesvoorbereiding.
Leraren werken structureel over. Omgerekend naar fulltime banen draaien leraren in het primair onderwijs een gemiddelde werkweek van 46,9 uur. Leraren in het voortgezet onderwijs komen aan 45,2 uur. Dat blijkt het AOb-onderzoek 'Tijdsbesteding leraren po en vo' naar de dagelijkse belasting van leraren.
De leerkrachten die het langst werken, zijn die in de derde graad van het secundair onderwijs, met gemiddeld 42 uur en 56 minuten. In de eerste graad van het secundair onderwijs wordt er 41 uur en 33 minuten gewerkt, in de tweede graad 42 uur en 13 minuten.
De normjaartaak is de jaartaak van een leerkracht. Deze is vastgelegd in de CAO. In het primair onderwijs omvat deze taak 1659 uur bij een fulltime aanstelling.
Op de meeste scholen is er een maximale lessen-taak van 750 klokuren per school- jaar. De AOb gaat uit van dat maximum: in het taakbeleid moet een maximum aantal te geven lessen per week (8.1.3 c) worden afgesproken. Omgerekend naar 38 lesweken en lessen van vijftig minuten betekent dit – afgerond – 24 lessen per week.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Een voltijdse opdracht omvat 36 uur per week, zowel in het gewoon als in het buitengewoon onderwijs. Een halftijdse opdracht telt 18 uren. Voor de invulling van je opdracht is je werkgever bevoegd: het bestuur van je school. Het bestuur sluit samen met jou een overeenkomst af, met een omschrijving van je opdracht.
Gemiddeld dus twee uur per dag werken voor school, zowel aan huiswerk als geplande stof, in blokken van 25 minuten.
Zijn dagen beginnen rond 07.30-08.00 uur en eindigen meestal rond 17.30. "Je bent gauw 9 tot 10 uur op een dag bezig." Pouls dag bestaat uit verschillende delen, zegt hij. "Je begint de dag en daarna ben je met de kinderen, in die tijd heb je eigenlijk geen pauze."
Vakantiedagen voorgezet onderwijs
Zij hebben bij een werkweek van 40 uur 426 uren vakantieverlof. Dat zijn: 160 uur wettelijke vakantie-uren; 266 uur bovenwettelijke vakantie-uren.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017). De feitelijke tijdsbesteding ligt in beide sectoren hoger dan de normtaak; in het primair onderwijs is het verschil het grootst.
De schoolopdracht is het grootste deel van je opdracht. Het zijn de taken die je in schoolverband uitvoert, namelijk de hoofdopdracht en andere bijkomende taken. De schoolopdracht is begrensd tot een maximum van 26 klokuren per week.
Netto verdient een startende leerkracht in het kleuter, lager en secundair onderwijs 1.663,67 euro. Na 10 jaar is dat gestegen tot 1.950,07 euro. Wie 20 jaar op de teller heeft, krijgt een nettoloon van 2.241,48 euro. Anders is het voor leerkrachten met een masterdiploma in het secundair onderwijs.
In het voortgezet onderwijs verdienen leraren beter. Een starter (tweedegraads) begint met 2747 per maand voor 36,87 uur (zo staat dat in de cao), na 10 jaar zit hij op 3773. Een tweedegraads docent met extra taken zit na 10 jaar op 4353 euro per maand. Na 12 jaar zelfs op 4878.
Als startend leerkracht op een basisschool verdien je volgens onze Salaris Check gemiddeld een maandloon van € 2.680 bruto. Netto houd je daarvan € 2.053 over.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Grappig – Enthousiast – Zorgzaam – Creatief – Geduldig – Lief – Positief – Luistervaardig. Dit zijn de 8 kwaliteiten die leerlingen, ouders, collega's en directeurs het vaakst vermelden als 'sterkste eigenschap' van een leraar in de nominatiedossiers voor de Leraar van het Jaar 2016.
Over de thuissituaties van de kinderen en over hoe het in de klas gaat, over vriendjes en vriendinnetjes en over eventuele diagnoses. Ook kletsen we met elkaar tijdens vergaderingen. Vergaderingen met ouders erbij, bijvoorbeeld om een leuke sportdag te organiseren of een gezellig kerstviering.
Scholen en instellingen moeten verplicht het ongeoorloofde verzuim melden bij de leerplichtambtenaar, via het verzuimloket van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De schoolleiding moet het melden als een leerling 4 lesweken na elkaar in totaal 16 uren les- of praktijktijd afwezig was.
Na de eerste 16 uur ongeoorloofde afwezigheid dient een vervolgmelding gedaan te worden zodra er binnen een periode van vier weken wederom 16 uur ongeoorloofd verzuim is opgebouwd. De school dient te melden, ongeacht of er een actie vanuit school of leerplichtambtenaar loopt.
Een schoolweek duurt in het voltijds secundair onderwijs minstens 28 lesuren van 50 minuten. In de meeste scholen is er tussen de 32 en 36 uur les per week. Je school kan dat zelf bepalen. De lesuren moeten gelijkmatig over 5 lesdagen gespreid zijn.
Werktijdfactor (deel 1 artikel CAO PO)
In het Primair onderwijs wordt deze aangegeven met 2 cijfers achter de komma. Werktijdfactor 1,00 betekent fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam. Door je werktijdfactor te vermenigvuldigen met 40 uur, weet je hoeveel uur je per week moet werken.
Het loon van een (4/5e) leerkracht lager onderwijs: 1.735 euro netto.
Je kan die extra lestijden of uren aanvaarden of weigeren. Afhankelijk van de situatie en het onderwijsniveau heet die bijkomende opdracht dan plagelestijden of -uren, overwerk of bijbetrekking.