Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift. Of met een verklaring van een winkelmedewerker.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
Om beroep te kunnen doen op de garantie zal u het aankoopbewijs van het product moeten kunnen voorleggen. Idealerwijze is dat inderdaad het kasticket of de factuur. De verkoper moet in elk geval de datum van uw aankoop kunnen vaststellen, samen met een concrete omschrijving van het product.
Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft. Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant. U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is.
Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift. Of met een verklaring van een winkelmedewerker.
Het product is niet goed
In dat geval kan de verkoper u niet wegsturen als u de bon niet meer hebt. Wel kan hij u vragen om op een andere manier te bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
Alle facturen die u verstuurt of ontvangt, bewaart u in uw administratie. Dat is verplicht, want wij moeten uw administratie kunnen controleren. U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. Digitale facturen drukt u dus niet af, maar slaat u digitaal op.
Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Wanneer je in een winkel iets koopt, krijg je een kassabon van de verkoper. Dit is ook een betalingsbewijs, aankoopbewijs èn garantiebewijs die van pas kan komen in het geval dat je het artikel wilt ruilen, terugbrengen of voor belastingdienst. Een belangrijk document dus!
Een kassabon is een strookje papier dat afgedrukt wordt door een kassa, waar de bedragen op staan die afgerekend zijn. Ook staat er meestal een korte omschrijving van de aangekochte artikelen op.
Kan ik mijn geld terug krijgen zonder aankoopbewijs? Nee, als je een artikel terugbrengt en je geld terug wilt, dien je in het bezit zijn van de kassabon.
Ruilen zonder bon bij Hema doen ze niet. Ikea doet het anders: Bij Ikea pakken ze het klantvriendelijk op. Als je via je bankafschrift kan aantonen dat je de producten hebt gekocht bij Ikea dan krijg je je geld terug.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.