Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Zo heeft u een bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kunt u de koop ongedaan maken. U heeft geen bedenktijd voor bijvoorbeeld bederfelijke producten of producten die u speciaal laat maken. Wanneer de bedenktijd start, hangt af van het soort overeenkomst dat u heeft gesloten.
U kunt de overeenkomst ontbinden wanneer uw wederpartij toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst. Dat houdt dus in dat u moet kijken of er een tekortkoming bij uw wederpartij is. Daarnaast: indien hij alsnog per direct de overeenkomst zou kunnen nakomen, moet hij tevens in verzuim zijn.
Ieder contract voor onbepaalde tijd kan worden opgezegd. Meestal bepaalt het contract daarvoor een opzegtermijn. Als partij echter haar afspraken niet nakomt kan de wederpartij het contract ontbinden. Dit geldt voor iedere overeenkomst en dus ook voor bijvoorbeeld een koopovereenkomst.
Als u een product of een dienst koopt in een winkel, kunt u er in principe helemaal niet meer onderuit. Wettelijk gezien hebt u geen herroepingsrecht. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, voorzien sommige verkopers toch de mogelijkheid om een artikel te ruilen of om de terugbetaling ervan te vragen.
Koopovereenkomst schriftelijk ontbinden
Schrijf de verkoper dan een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.
U kunt een koopovereenkomst alleen ontbinden als er sprake is van een ondeugdelijk product en: als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren of u een nieuw product te geven. En als het probleem daarna niet is opgelost. als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd.
Ontbinden (of herroepen) is een regeling uit de wet. Alle (Europese) webwinkels en webshops hebben zich daar aan te houden. De regel geldt niet voor gewone (stenen) winkels. Heeft een stenen winkel óók een webwinkel, gelden de regels alleen voor het webwinkel-deel.
Toch kan de koper na het tekenen van het contract nog van de koop af: dankzij de wettelijke bedenktijd en ontbindende voorwaarden. Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen. Gedurende deze drie dagen kan de koper, zonder opgave van redenen, de koopovereenkomst ontbinden.
Recht op bedenktijd (ontbinding)
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren.
Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heb je iets gekocht in de winkel? Dan zegt de wet: koop is koop.
Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
De koop is gesloten, dus de winkelier hoeft geen geld terug te geven. Uitverkoop of niet. De winkelier kan zelfs weigeren het jurkje terug te nemen en dat gebeurt ook vaak als u de kassabon niet meer heeft. De winkel meldt het retourbeleid soms op een bordje bij de kassa of op de kassabon, maar dit is niet verplicht.
De koper kan om bepaalde redenen zonder meer afzien van de koop. Maar kan de overdracht van de woning niet doorgaan omdat hij bijvoorbeeld niet heeft betaald, dan kan de verkoper hem 'in gebreke stellen' en een boete opeisen.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekeinden tellen mee.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
In de basis zijn alle soorten overeenkomsten rechtsgeldig. Of je deze nu mondeling hebt gemaakt, afspraken hebt gemaakt via WhatsApp of een contract hebt opgesteld en dat hebt laten ondertekenen. De manier waarop je een overeenkomst sluit, maakt dus niet uit voor de rechtsgeldigheid ervan.
Indien een van de partijen het contract eenzijdig wenst op te zeggen, zonder ernstige reden, kan dit alleen in de eerste helft van het contract (tot maximaal 6 maanden). Ze zal het moeten opzeggen. Anders zal de partij die het contract opzegt, een opzeggingsvergoeding moeten betalen aan de andere partij.
Opzegging van een overeenkomst
Opzegging is bij wet niet geregeld en teruggegrepen moet dan ook worden naar wat partijen hierover hebben afgesproken. Zo wordt er vaak in overeenkomsten opgenomen dat partijen gerechtigd zijn om de overeenkomst per direct op te zeggen indien een bepaalde situatie intreedt.