In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
Reken maar uit wat je daar voor neer moet leggen! Als eigenaar van een superjacht mag je verwachten jaarlijks ongeveer 10% van de aanschafprijs uit te geven aan het exploiteren en onderhouden van een jacht. Voor een jacht van €45 miljoen is dat dus ongeveer €4.500.000 per jaar (!).
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Superjacht: vooral kosten
Om zo'n bootje te bezitten, moet je ongeveer tien procent van het aankoopbedrag apart zetten. Volgens Towergate Insurance verbruik je voor een jacht van 71 meter ongeveer zo'n vijfhonderd liter benzine per uur (gemiddeld 400 duizend dollar per jaar).
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.
Het 430 miljoen euro kostende superjacht van Bezos is deze week 'in het geheim' naar Rotterdam gevaren. Zónder dat de Hef, de Koningshavenbrug, uit elkaar hoefde. In de Rotterdamse haven wordt nu hard gewerkt aan het superjacht van Jeff Bezos. Vandaag zijn de metershoge masten op het exclusieve schip gemonteerd.
Of je officieel op een jachthaven mag wonen is afhankelijk van de bestemming van de jachthaven. Als de bestemming “wonen” is, mag je legaal op de jachthaven verblijven. Je bent dan ook in bezit van een officieel woonadres. Als de bestemming “recreatie” is, mag je officieel niet wonen op de jachthaven.
De kosten voor een taxatie zijn: Lengte van onder 12 meter: €450,00 incl btw (excl reiskosten)Lengte tussen de 12 en 15 meter: €650,00 incl btw (excl reiskosten)Lengte van meer dan 15 meter: Op aanvraag.
Tanken kost een paar duiten
Op de foto is te zien dat de boot ruimte heeft voor zo'n 116m3 (116.000 liter) brandstof. Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
In de categorie tot 8 meter bedragen de jaarlijkse kosten ongeveer 420 euro per meter scheepslengte, tussen 8 tot 10 meter is dat al 536 euro. De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte.
De romp van de History Supreme is gemaakt van echt goud en platina. Prijs: $4,8 miljard (€4,2 miljard). Eigenaar: Robert Kuok. Als je je afvraagt waarom een jacht van 30 meter meer dan 4 miljard euro waard is, kijk dan eens goed naar haar romp; de History Supreme is bedekt met maar liefst 100.000 kilo goud en platina.
Totale kosten van je eigen boot
Stel we kopen een jacht van 25.000 euro van tien meter. Varen kost zo'n 50 euro per dag, dus bij een vakantie van 14 dagen zijn reiskosten en onderdak geregeld voor 700 euro. Ondertussen lopen de kosten voor de eigen vaste ligplaats van 1.700 euro natuurlijk door.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
Ook is een waardeschatting lastig te maken, maar een jacht van 40 meter kost al gauw rond de € 10 miljoen.
Per dag betaalt u € 1,70 per meter bootlengte (met een minimum van € 4 per vaartuig per dag). Voor beroepsvaartuigen gelden andere tarieven.
Kosten. De courtage die u betaalt voor de bemiddeling bij de verkoop van uw schip is natuurlijk ook belangrijk. Smits Jachtmakelaardij rekent 4% bij een Nederlandse koper en bij een buitenlandse koper 5 % courtage* exclusief BTW over de netto verkoopprijs van uw motorjacht.
Staat er ergens dat je niet mag wonen in een boot? Over wonen aan boord van een pleziervaartuig is niet veel terug te vinden. Dat wil zeggen: niets over wetten en regels.
Ligplaatsen aangewezen voor wonen op het water zijn schaars in Nederland. Je kunt op zoek gaan naar een ligplaats door de gemeente of het waterschap te bellen in de regio waar je zou willen wonen. Zij kunnen je vertellen waar ligplaatsen zijn aangewezen en of ze een wachtlijst voor gegadigden bijhouden.
Indeling. Motorjachten hebben doorgaans vier dekken en zijn voorzien van kajuiten voor acht tot twaalf gasten. Door de internationale IMO-wetgeving over voorzieningen en vereiste certificaten om een jacht uit te baten, kiest men meestal voor een maximum van twaalf gasten.
Azzam - €613,7 miljoen
De Azzam is eigendom van Sheikh Khalifa bin Zayed Al Nayan, president van de Verenigde Arabische Emiraten en emir van Abu Dhabi. Dit voertuig is gebouwd door Lürssen Yachts en er gaan geruchten dan dit het 'meest complexe en uitdagende jacht is dat ooit is gebouwd'.
Met onder meer twee zwembaden, meer dan twintig ultraluxe kajuiten voor gasten, een mini-onderzeeboot en naar verluidt raketbestendige ramen – het blijft tenslotte een Rus –zou dit schip meer dan 400 miljoen euro hebben gekost. Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter.
Jeff Bezos (VS)
Ook zijn andere activiteiten The Washington Post (Amerikaanse krant) en Blue Origin (ruimtevaartbedrijf) leggen hem geen windeieren. Met een fortuin van 171 miljard dollar staat hij mooi op de tweede plaats.