De Type 2 stekker is dé standaard stekker voor nagenoeg alle elektrische auto's. Deze stekker, die is ontwikkeld voor de Duitse automerken, is de meest gebruikte stekker voor openbare én privé laadpunten. De Type 2 stekker is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase AC-laden en kan laadsnelheden tot 44 kW aan.
Een Type 2-stekker heet ook wel een Mennekes-stekker en is te herkennen aan de 7 contactpunten. Deze stekker is de standaardstekker in Europa. Dit aangezien het door de Europese commissie is aangewezen als standaard oplaadmethode voor elektrische auto's.
Waar een Type 1 laadkabel alleen geschikt is voor 1-fase opladen, kun je met de Type 2 ook 3-fase opladen. Wat daar het grote voordeel van is? Het gaat een heel stuk sneller en zorgt voor een betere stroomverdeling. Let wel op, want niet elke auto met een Type 2 aansluiting kan 3-fase opladen.
Een Type 2 kabel heeft behalve de Neutraal nog maximaal drie aders voor evenzoveel fasen: L1, L2 en L3. Een Type 1 lader kan dus opladen met maximaal 1 fase, terwijl een Type 2 lader tot 3-fasig kan laden.
de 7-polige Type 2 ("Mennekes") stekkers zijn de officiele Europese standaard en worden gebruikt voor auto's van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes en ook voor de verschillende modellen van Tesla.
Om erachter te komen welk type laadkabel nodig is voor uw auto kunt u kijken in het instructieboekje van uw auto. U kunt ook kijken naar de aansluiting voor de kabel in uw auto. Als deze aansluiting 5 pins heeft dan is het een type 1 aansluiting en als de aansluiting 7 pins heeft dan is het een type 2.
Type 1 laadkabels horen bij elektrische auto's die aan de autozijde een stekkeraansluiting type 1 hebben. Type 1 laadkabels zijn altijd eenfasig en geschikt voor 16 ampère. Sommige auto's kunnen een hoger laadvermogen aan. In dat geval zou u ook kunnen kiezen voor een 32 ampère Type 1 laadkabel.
Mode 3 is het laden via een laadstation. Er vind communicatie plaats tussen het laadpunt en het voertuig over het juiste vermogen (wisselstroom). Publieke mode 3 laadstations kunnen overwegend laden met 11kW, 22kW of soms zelfs 43kW.
Als je auto kan snelladen dan wordt er in Europa standaard de CCS2 stekker gebruikt. (Combined Charging System 2, ook wel Combo-2 genoemd). Bij snelladers hangen deze kabels aan de snellaad-stations en die hoef je dus niet zelf mee te nemen. Snelladen wordt ook 'DC-laden' genoemd.
De stekker type 3 is een stekker die alleen in Frankrijk en Italië wordt gebruikt. De grootste verschillen met type 1 en 2 stekker zijn dat de type 3 stekker een klep en meer pinnen bevatten. In andere Europese landen wordt de type 3 stekker nog niet gebruikt.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De 2x2.5 YMVKas kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 16A laadpaal tot en met 60 meter. De 3x6 YMVK kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 32A laadpaal tot en met 70 meter.
Om uw elektrische auto te kunnen aansluiten op een openbaar laadpunt heeft u een zogenaamde Type 2 laadkabel nodig. Type 2 staat in dit geval voor het type aansluiting aan de zijde van het laadpunt.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Een openbaar laadpunt kan door iedereen worden gebruikt, waardoor je soms moet wachten of uitwijken naar een andere laadpaal. Let wel: nu de stroomtarieven de pan uit swingen, is het raadzaam om je eigen stroomtarief te vergelijken met de aanbieders van verschillende laadpassen.
Ten tweede is het belangrijk is dat er voor een laadpaal bij een woning een aparte groep in de groepenkast aangelegd wordt. Zo voorkomt u dat een stroomstoring thuis gevolgen heeft voor het opladen van de auto.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Laden met type 2 en mode 3 is de veiligste manier van opladen. Alle elektrische auto's van de officiële leveranciers zijn voorzien van dat systeem.
Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto. Zolang de temperatuur van je accu binnen de voorgeschreven normen blijft, kan er niet heel veel mis gaan. Echter, moet je in je achterhoofd houden dat je auto consequent aan de snellader hangen de levensduur van je accu kan verkorten.
Waar een 1-fase laadpaal gebruikmaakt van 230V, is er bij een 3-fase laadpaal maar liefst 3x 230V of 1x400V nodig. Bij een 3-fase aansluiting kunt u met een vermogen van 3x 16A maximaal 11 kW laden. Dit maakt een 3-fase laadpaal drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal.
6 keer sneller dan een stopcontact
Een laadpaal van 11kW is ideaal om bij je thuis of werk te plaatsen. Deze laadpaal kan laden met de standaard 230 voltage en 16 ampère maar heeft wel een 3-fase aansluiting nodig. Meeste elektrische auto's kunnen tot 11 kW AC laden en daarom is dit de beste laadpaal voor thuis.
Welke auto's kunnen laden op 3-fasen? De elektrische auto's die momenteel op 3-fasen kunnen laden zijn de modellen van Tesla, Audi e-Tron, BMW i3, Smart Q4 forfour en Renault ZOE. Het aanbod wordt gaandeweg steeds groter doordat de nieuwe modellen meestal een 3-fasen-accu hebben.
Beschikt de auto over een 1 fase lader, dan kan slechts met maximaal 3,6 kW worden geladen. Een auto met een 2 fase lader (sommige VW modellen) laadt dan met 7 kW en een auto met een 3 fase lader kan dan met 11 kW laden.
Enkele zaken die EV-rijders het meest in verwarring brengen, zijn laadkabels en stekkers. Omdat er momenteel nog geen universele standaard is voor de connector van een elektrische auto, zijn laadpalen, laadkabels en connectoren er in vele soorten en maten. Deze kunnen per land, auto en laadpaal verschillen.
De politie bevestigt tegen het AD dat er over heel het land laadkabels worden gestolen, voornamelijk van Tesla's. Hoeveel laadkabels er landelijk zijn gestolen, is niet duidelijk. Van 20 november tot en met 4 december zijn er in Amsterdam-Zuid 21 aangiftes gedaan van gestolen laadkabels.