Zo kan de Wegenwacht langs de weg elektrische auto's met een lege accu snel bijladen. De lader levert binnen een kwartier voldoende stroom voor een actieradius van zo'n 10 kilometer. Dat is handig, zeker aangezien je een elektrische auto niet mag slepen, kun je nu in de meeste gevallen tot de volgende laadpaal rijden.
De regel is dat zij je wegslepen naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dat kan een snellader zijn, maar ook gewoon een openbare laadpaal ergens in een straat. En dat laatste was bij mij het geval. Omdat ik de batterij volledig had leeggereden, duurde het extra lang om 'm weer op te laden.
Tot 38 extra kilometers
Wie nog altijd de angst heeft om met een elektrische auto met een lege accu te komen staan, kunnen we enigszins geruststellen. Uit testwerk van AutoBest blijkt dat je veelal nog tientallen kilometers kunt rijden nadat de accu volgens de boordcomputer leeg is gereden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Startkabels of aanduwen
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt.
Een elektrische auto mag je over het algemeen niet slepen. De elektromotor werkt namelijk vaak ook als generator. Bij het slepen zou de elektromotor elektriciteit opwekken, zoals bij regenereren het geval is.
Een paar weken is geen probleem. Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen ...
Gelukkig hoef je je daarover geen zorgen te maken. Want net als bij een gewone auto zijn de accu en elektronica heel goed beschermd tegen vocht. Dus rij gerust met je elektrische auto door de wasstraat.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Laden doe je bij voorkeur op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt namelijk zo'n 5 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.
Wat te doen bij een lege accu? U heeft twee opties als de accu leeg is van auto: de accu starten met startkabels en een hulpauto of de accu starten en opladen met een accubooster. Een lege accu zorgt ervoor dat de auto niet meer kan starten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoe u de auto accu zelf kunt starten.
Ongeacht of je de accu slechts voor een paar procent of volledig oplaadt, elke keer dat je laadt, belast je de accu. Hierdoor neemt de capaciteit van je accu beetje bij beetje af. Om dit te voorkomen, wordt aangeraden om je elektrische auto niet elke dag te laden.
Elektrische auto's hebben doorgaans maar drie soorten vloeistoffen die bijgevuld moeten worden: koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof. Voor sommige elektrische auto's geldt een uitzondering – zo heeft de Tesla Model S op zijn tijd ook nieuwe versnellingsbak olie nodig.
Elektrische voertuigen zijn duurder dan voertuigen met een benzinemotor.De keuze is beperkt.Het opladen van een elektrisch voertuig kost tijd.Er zijn niet genoeg oplaadpunten.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
Bij veel elektrische auto's wordt vanaf de fabriek een 230v-laadkabel meegeleverd. Meestal hebben deze een maximale laadstroom van 10A, waarmee je een maximaal laadvermogen van 2,3 kW kunt halen. Dat is niet geheel toevallig de maximale stroomsterkte die je op een willekeurig stopcontact mag aansluiten.
Motorische tuning voor EV's is nog heel zeldzaam. Een van de weinige tuners die zich aan elektrische auto's waagt is Brabus. Zij hebben bijvoorbeeld de Mercedes EQC onder handen genomen. Het vermogen heeft een bescheiden boost gekregen en bedraagt nu 422 pk in plaats van 408 pk.
Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is.
Accu leeg: auto aanduwen
De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.