Je auto verliest vermogen en is al een jaartje ouder? Bij oudere auto's die vermogen verliezen, zijn de elektronica slechts zelden de oorzaak en begint de motor veeleer te haperen door versleten of vervuilde bougies. Ook een vuile gasklep of benzinefilter durft weleens de boosdoener te zijn.
Vervuilde in- en uitlaatkleppen zijn de grote boosdoener bij vermogensverlies. Het Nieuwe Rijden is een indirecte oorzaak waardoor vermogensverlies steeds sneller en vaker optreedt bij auto's met direct ingespoten benzinemotoren. Maar de dieperliggende oorzaak zijn vervuilde in- en uitlaatkleppen.
De auto heeft onvoldoende trekkracht. De auto heeft moeite met optrekken. Het toerental van de auto schommelt / een onregelmatige vermogensopbouw. De auto hapert of stottert.
Het vermogen van een auto is een waardebepaling voor de snelheid van geleverde arbeid. Als we dit vertalen naar je auto, hangt het vermogen af van het koppel (dus de kracht van een auto) en het toerental van het voertuig. Het vermogen van auto's wordt uitgedrukt in PK's dus met de term “paardenkracht”.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Vaak is de boosdoener simpelweg brandstof die hard genoeg terug spat om het gat tijdelijk te blokkeren, waardoor de afsluitklep in actie komt. In het geval van kleinere auto's is de kans hierop vaak groter door een relatief korte pijp tussen vulopening en tank.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Hoeveel pk heeft een gemiddelde auto? De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit. Het lijkt een groot verschil, maar wees daarbij bewust dat een stadsauto velen malen lichter is dan een gezinsauto, soms wel honderden kilo's.
De verschillen boven de 200 pk zijn extreem, want slechts 3,3 procent van de Nederlandse personenwagenkentekens heeft 201 tot 300 pk. Ondanks het kleine percentage gaat het nog altijd om 265.843 auto's. Boven de 1.000 pk gaat het volgens VWE Trendweb allemaal om Bugatti Veyrons.
Een veel voorkomende oorzaak van het stotteren van auto's is dat de bougies vervuild zijn of versleten zijn. De bougie zorgt voor het vonken en daardoor voor het ontsteken van de brandstof. Dit resulteert in het op en neer gaan van de zuiger in de cilinder.
Wanneer een motor hapert bij een constant toerental is dit een teken dat er iets mis met het de toevoer van de lucht of het inspuiten van de brandstof. Er wordt waarschijnlijk of teveel of te weinig brandstof ingespoten of lucht aangevoerd. Een probleem met de ontsteking kan hier dus worden uitgesloten.
De melding BEPERKT MOTORVERMOGEN geeft aan dat er een fout gesignaleerd is door de motorcomputer. Dit kan een fout zijn zoals een niet volledige verbranding maar het zou bijvoorbeeld ook veroorzaakt kunnen worden door een onjuiste temperaratuurhuishouding.
Hoe toegankelijker de turbo is voor de garagist, hoe minder de kosten zullen uitvallen. In de meeste gevallen zal het bedrag dat een professioneel bedrijf in rekening brengt voor vervangen van de turbo tussen de € 800 en € 1500 bedragen.
Vermogen is de waarde van uw bezittingen min uw schulden. Wat u wel en niet als vermogen moet meetellen, is hetzelfde als bij uw belastingaangifte. Spaargeld, aandelen en een vakantiehuis in Nederland of het buitenland tellen bijvoorbeeld mee. Maar het huis waarin u woont en uw auto tellen níét mee als vermogen.
Wat is een EGR-klep? De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Het motorvermogen is de maximale kracht die een motor kan produceren. Hierin zitten al 2 belangrijke woorden: MAXIMALE en KAN. Tijdens de toerenopbouw is er een moment (toerental) waarbij het maximale vermogen behaald kan worden.
Heel kort gezegd, die 75pk is voldoende als je alleen in Nederland blijft, rustig rijdt, niet hard wilt optrekken en graag op de rechterbaan van de snelweg hangt. Wil je wat meer auto voelen tijdens het rijden? Neem dan niet de 75 pk.
Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto. Want ook al is je koppel zo hoog, het vermogen kan nog steeds laag zijn.
De acceleratie van een auto (hoe snel een auto versnelt) hangt inderdaad af van vermogen, koppel en gewicht. Daarbinnen maakt het nog uit welk karakter de motor heeft, dus bij welk toerental er welk koppel en vermogen beschikbaar is. Het moment van schakelen speelt nog mee, of hoe de automaat is geprogrammeerd.
". Koppels bij wie het goed gaat hebben vooral geloof in elkaar, vertrouwen in de andere, maar ook vertrouwen in 't algemeen, ze hebben een soort basisvertrouwen. En dit basisvertrouwen wordt reeds veel vroeger opgebouwd.
Chiptunen is in Nederland legaal. Je gechiptunede auto moet dan wel voldoen aan de richtlijnen van de RDW. Je auto moet in sommige situaties opnieuw door de APK: Als je auto meer lawaai maakt.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
U zoekt een auto met goede prestaties. Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren.