Alle verhardingen van paden, terrassen, prieeltjes, ... net zoals verharde vijvers en zwembaden mogen samengeteld niet meer dan 80 m² bedragen. Wil je dus nog meer verharding, dan moet je voor die extra oppervlakte wel een vergunning aanvragen.
Gras, planten en ander groen zijn dus steeds de beste keuze voor je tuin. Kies je toch voor een tuinpaadje of parkeerplaats, dan zijn verhardingen met korrelstructuur, zoals schors, houtsnippers of gravel (niet grind) de meest duurzame optie. Op de tweede plaats komen duurzame houten planken en kleiklinkers.
Een verharding voor je tuinhuis, een terras, tuinpad, zwembadboord, … alle verhardingen in je zij- of achtertuin tezamen, mogen maximum 80 m2 beslaan. Overschrijd je deze totale oppervlakte, dan moet je voor de extra oppervlakte een vergunning aanvragen.
Onder voorwaarden (zie hieronder) kunnen strikt noodzakelijke verhardingen naar de voordeur (vuistregel: maximaal 1,5 meter breed) en naar de garage (vuistregel: maximaal 3 meter breed) vrijgsteld zijn van de vergunningsplicht. Een vergunning is wel altijd nodig voor parkeerplaatsen in de voortuin.
De voortuin is het gedeelte dat voor de voorgevellijn van het hoofdgebouw ligt. De zijtuin is het gedeelte dat ter hoogte van een zijgevel ligt. En de achtertuin is het tuingedeelte dat geen voor- of zijtuin is.
Hoewel het je eigen terrein is, mag je niet zomaar van je voortuin een oprit maken. Ook niet als je buren dat wel gedaan hebben. Een reden hiervoor is dat je op deze manier een nieuwe uitweg op de bestaande weg creëert. Ook neem je hiermee ruimte voor parkeerplaatsen langs de weg voor jouw deur weg.
Een goede vuistregel is dat maximaal 40 procent van je tuin bestraat is.
De verharding is het deel van het weglichaam waar het verkeer direct overheen rijdt, en kan bestaan uit een deklaag, een tussenlaag, een onderlaag en een fundering. Wegen kunnen qua verharding kan worden onderverdeeld in: verhard. half-verhard (grind, steenslag)
In de Bouwverordening is bepaald (en ook in de Algemene Wet Bestuursrecht) dat de Gemeente handhavend mag optreden. Slopen of bouwen zonder vergunning of in afwijking van de vergunning kan een strafbaar feit opleveren. De maximale straf is hechtenis van maximaal vier maanden of een geldboete van maximaal € 4.500,–.
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt.De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
In de verkeerskunde wordt de term oprit uitsluitend gehanteerd voor de eerste betekenis. Dit stemt overeen met het begrip inrit of uitrit in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990). De tweede betekenis wordt in de verkeerskunde aangeduid als een toerit.
Open verharding, los steenmateriaal
Een klassieke oplossing om een verharding zoals een oprit aan uw huis aan te leggen zijn losliggende steentjes, zoals dolomiet, grind, kiezels, etc. Deze open verharding is een ideale waterdoorlatende oplossing aangezien deze het regenwater maximaal laat afvloeien.
In principe kan je alles ontharden. Heb je bijvoorbeeld een parkeerplaats in jouw voortuin of een verhardde toegang tot je deur? Kijk dan eens of een honingraatstructuur, karrespoor of grasbetontegel iets voor jou is. Hiermee maak je de aarde weer zichtbaar, en behoud je een vlotte toegang.
Een voortuin is het gedeelte van een perceel voor de voorgevel van het hoofdgebouw.Een zijtuin is het gedeelte dat naast een zijgevel ligt van het hoofdgebouw. De achtertuin is het tuingedeelte dat geen voortuin of zijtuin is.
Waterdoorlatende verhardingen bestaan uit poreus materiaal waar water door kan. Waterpasserende verhardingen bevatten of creëren poriën waarlangs het water kan infiltreren. Voor dergelijke verhardingen zijn alle doorlatende en gedeeltelijk open materialen zeer geschikt.
De goedkoopste manier om uw tuin te bestraten is om grind te gebruiken in plaats van stenen. De prijs van grind is gemiddeld €10,- per m². Grind kunt u ook makkelijk zelf leggen en dat scheelt u in de stratenmakers kosten. Als u toch een keuze voor stenen maakt, leest u dan hier wat de beste optie is.
Halfopen verhardingen
Hebben voegen en bestaan uit kleine vaste elementen (zoals kasseien, tegels en klinkers) die aan elkaar worden gelegd. (On)kruidgroei komt voor in de voegen. Deze verhardingen zijn waterdoorlatend aan de voegen en sommige materialen zijn zelf ook waterdoorlatend.
Steenslag reparatie en uw autoverzekering
Lakschade door steenslag is verzekerd met een All Risk autoverzekering. Dit heeft wel gevolgen voor uw schadevrije jaren en er geldt standaard een eigen risico van €100. Ruitschade is verzekerd als u een WA+ (Beperkt Casco) of All Risk (Volledig Casco) autoverzekering heeft.
Een eenvoudige manier om erachter te komen hoe uw tuin gelegen is, is het toepassen van een kompas. Een kompas werkt volgens het principe dat de naald van het kompas altijd naar het noorden wijst. Zo kunt u bepalen waar u zich bevindt, ten op zichten van het noorden en hoe uw tuin gelegen is.
Gemiddeld kost het bestraten van je tuin ongeveer tussen de €50 en €100 per vierkante meter als je gebruik maakt van een vakman. Zonder vakman kom je uit op €35 tot €85 per vierkante meter. Die prijzen zijn natuurlijk wel afhankelijk van het type tuintegel dat je gebruikt en de ondergrond.
Een goede stratenmaker legt gemiddeld 3 m² ( vierkante meter ) per uur.
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten; Samengevat dus: Kun je er met je auto komen dan is het een openbare weg, zelfs als het je eigen voortuin betreft.
Een boete voor parkeren op uw eigen terrein, of de buurman die parkeert op uw parkeerplaats? Het is allemaal mogelijk als u niet oppast. Particulier eigendom kan openbaar zijn en op privéterrein kunnen gewone verkeersregels gelden!