Leiderschap is deels aangeboren, maar is voor een groot deel te leren, zegt hoogleraar Erik van de Loo. “Je kunt leren hoe je verandering leidt; welke handelingen slagen en welke niet. Een leider moet weet hebben van bewezen manieren die een grotere kans van slagen te hebben.”
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven.
Tot slot kan goed leiderschap worden waargemaakt wanneer de leider de ruimte krijgt of weet te creëren waarin hij of zij kan gedijen. We kunnen dit toeval, timing of geluk noemen, of een combinatie daarvan. Leiderschap is dus niet óf aangeboren óf aangeleerd.
Om leiderschap te tonen moet je eerst en voor alles in contact staan met andermans gevoel. Want pas dan weet je wat de ander nodig heeft om zich beter te voelen, om hem te enthousiasmeren, te inspireren. Empathie is nodig om samenwerking en teamgeest te creëren.
Lerend leiderschap verwijst naar een verandering in leiderschap die van binnenuit komt. In complexe verbindingen zijn gebruikelijke oplossingen, zoals beheersmechanismen, niet meer toereikend. Je stapt als leidinggevende steeds vaker in situaties waarin je niet terug kan vallen op routines.
'. Leiderschapsvaardigheden zijn vaardigheden die je nodig hebt om een visie te ontwikkelen en uit te dragen en anderen te enthousiasmeren voor je plannen zodat ze samen met jou naar een nieuwe situatie willen toewerken. Leiderschapsvaardigheden stellen je in staat om anderen succesvol te motiveren en sturen.
Moed, bescheidenheid en discipline zijn drie must-have kenmerken voor goed leiderschap. Maar dat niet alleen. Uit onderzoek van Dr Marshall Goldsmith blijkt ook dat leidinggevenden met een hoge bereidheid tot het tonen van moed, bescheidenheid en discipline, de grootste groei in leiderschap laten zien.
Leiderschap gaat over activiteiten die mensen samen ondernemen.Over ambities die ze delen, doelen die ze willen realiseren en dromen die ze waar willen maken. Leiderschap gaat daarom ook over het geven van betekenis aan gebeurtenissen, het creëren van zin en het vieren van succes.
Positief leiderschap is gebaseerd op de positieve psychologie. Als leidinggevende wil je het beste uit jezelf halen en anderen laten floreren, en je behandelt mensen als de unieke persoon die ze zijn, met hun persoonlijke aspiraties, waarden en kwaliteiten.
Trainingsprogramma's leren werknemers idealiter nieuwe strategieën die hun prestaties en daarmee de prestaties van het bedrijf zullen verbeteren. Door nieuwe dingen te leren, kunnen werknemers hun vaardigheden ontwikkelen, wat hen kan helpen om beter op hun rol als leider af te stemmen.
Zelfleiderschap is jezelf aansturen en doelen realiseren door je eigen kwaliteiten en talenten te ontdekken en vervolgens effectief in te zetten. Het wordt ook vaak 'persoonlijk leiderschap' genoemd, omdat je jouw leven in eigen hand hebt.
Covey heeft hierin gezien dat de leider een coachende en ondersteunende rol vervult om de missie en visie van een organisatie te realiseren. Het gaat om de betekenis van de organisatie in de samenleving of economie en niet om macht of ego van de leider of de cijfermatige eindresultaten.
Leiders op niveau 5 verstaan de kunst om hun persoonlijke ego's opzij te zetten en de aandacht van zichzelf af te leiden, door zich primair te richten op de ontwikkeling van het bedrijf of organisatie. Zij beseffen als geen ander dan persoonlijk belang ondergeschikt is aan het bedrijfsbelang.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Leidinggevende is een positionele rol die je formeel van bovenaf krijgt, maar leiderschap is een persoonlijke rol die je informeel van onderaf wordt gegeven. Het een gaat over positiemacht, het ander over persoonsmacht. Die laatste moet je relationeel verdienen.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Zie je in leiderschap en leidinggeven twee verschillende dingen, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk volmondig ja, echt iedereen kan een leider zijn. Hoe zit dat nu precies? Ik leg het graag als volgt uit: leidinggeven is het leiden van een team of het leiden van een of meer mensen in het bereiken van een doel.
De eerste eigenschap van effectieve mensen gaat over verantwoordelijkheid nemen. En het vergroten van de invloed van het handelen op je eigen leven en dat van anderen. De tweede eigenschap van Covey gaat over het stellen van doelen, je persoonlijke effectiviteit (het wat en waarom).
Een natuurlijk leider is authentiek, open en transparant. Zijn mensen weten precies wat ze aan hem hebben. Hij geeft vertrouwen, is benaderbaar, deelt informatie, durft de controle los te laten en staat open voor nieuwe ideeën – uit alle lagen van de organisatie.
Echte leiders zijn authentiek
Je ziet en hoort dat een echte leider geen toneel speelt. Ze zijn transparant, zeggen waar het op staat zonder ergens omheen te draaien. Gedragen zich zoals ze zijn, zonder zich te conformeren aan hoe ze denken dat anderen hen graag zien.