De EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht onderdeel in de motor van de auto. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot.
EGR-klep uitschakelen
Het uitschakelen van de EGR-klep – ook wel afdoppen van de klep – levert brandstofbesparing op, een minder vervuilde motor en een efficiëntere verbranding. Maar zonder klep rijden is niet aan te raden. Een motor met een EGR-klep is namelijk compleet afgesteld op een goede werking hiervan.
Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor.
Voor het afdoppen van de EGR-klep en deze softwarematig uit te schakelen hebben we het voertuig een halve dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld liggen deze tussen de 100 en 250 euro.
Symptomen van een altijd open EGR klep
– De motor loopt slecht bij een laag toerental, met name wanneer de motor stationair draait. Dit is te herkennen door sputteren en schokken wanneer u wegrijdt, of wanneer u stilstaat voor bijvoorbeeld het stoplicht of bij het parkeren.
De levensduur van een EGR klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. U kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden door de TOP Merkspecialist.
De meeste EGR-kleppen gaan ongeveer 10 jaar mee, maar in sommige gevallen zal de klep eerder stuk gaan of schoongemaakt moeten worden. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebruik van vervuilde brandstof, het rijden van veel korte ritjes of te snel optrekken.
Een roetfilter wordt vaak gecombineerd met een EGR Klep. Deze EGR Klep zorgt ervoor dat de uitlaatgassen circuleren zodat de verbrandingstemperaturen laag blijven. Dit is in het leven geroepen omdat het beter is voor het milieu.
De EGR Klep laten uitschakelen
Een structurele oplossing is echter het wegschrijven van de EGR Klep. In de motorsoftware van de auto kunnen wij de EGR Functie uitschrijven. Ook zorgen wij dat het storingslampje van de motor niet meer brandt. Hiermee is jouw probleem dus definitief opgelost.
Hoe test je een EGR klep
Een handbediende vacuümpomp kan worden gebruikt als drukmeter om de vacuümtoevoer van de klep te controleren. Deze wordt aangesloten op de toevoerleiding van de EGR-klep. De huidige onderdruk wordt aangegeven terwijl de motor draait.
Voordat je de EGR klep schoon kunt maken is het aan te raden om veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril te dragen vanwege rondvliegende roetdeeltjes. Spray EGR klep-reiniger op de roetdeeltjes verwijder de roetdeeltjes vervolgens met een pijpenrager, schraper en doek totdat hij volledig schoon is.
Het verwisselen van de EGR-klep duurt in de meeste gevallen ongeveer 30 tot 90 minuten, het hangt ervan af hoe gemakkelijk de klep te bereiken is. Houd er rekening mee dat dit het ideale geval is.
Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Een EGR (Exhaust Gas Recirculation), bij sommige merken ook in het Nederlands “UGR” genoemd (Uitlaat Gas Recirculatie) heeft als taak om een gedeelte van de uitlaatgassen terug te voeren naar de motor. De EGR-klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto. In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden. Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Hoe herken je een verstopt roetfilter? De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Je herkent een verbrande klep aan een gebrek aan compressie en ook geen klepspeling meer. Als je er op tijd bij bent is stellen genoeg, eventueel met wat inslijpen.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
De kleppen van een dieselmotor moet doorgaan vaker worden gecontroleerd en gesteld worden dan kleppen van een benzinemotor. Wanneer moeten de kleppen gesteld worden. Het is het beste om bij een dieselmotor zeker eens per jaar de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen.
Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.