Normaal gesproken kan je met een motorfiets die tussen de 50 en 100 pk heeft prima uit de voeten. En dan moet je al dat vermogen ook nog goed in de hand kunnen houden. Ga je ver over de 100 pk grens heen dan heeft de gemiddelde motorrijder snel moeite om de boel in de hand te kunnen houden.
Middenklasse motoren zijn de meest verkochte motoren in Nederland, hierin vind je de ruimste keuze tussen prijs en prestatie. Grofweg zijn dit motoren tussen de 600 en maximaal 1000cc met vermogens tussen de 60 en 120 pk.
Gezinsauto's en het aantal pk's meten
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit. Dit lijkt een groot verschil, maar wat als je je bedenkt dat een stadsauto ook vaak 100e kilo's minder weegt valt dat verschil wel mee.
Met de 95 pk versie is prima mee te komen, maar de 115 pk versie maakt de Arona net wat levendiger als u vlot wilt rijden, en rustiger bij normaal tempo. Het gaat allemaal wat gemakkelijker. Naast 25 pk vermogen is ook het koppel van de motor hoger terwijl dat bij een lager toerental beschikbaar is.
De verschillen boven de 200 pk zijn extreem, want slechts 3,3 procent van de Nederlandse personenwagenkentekens heeft 201 tot 300 pk. Ondanks het kleine percentage gaat het nog altijd om 265.843 auto's. Boven de 1.000 pk gaat het volgens VWE Trendweb allemaal om Bugatti Veyrons.
Hoeveel pk heeft een gemiddelde auto? De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Het apparaat is voorzien van een 400 pk sterke motor. Daarmee is een snelheid van zo'n 40 knopen mogelijk. Dat is omgerekend zo'n 75 km/u.
“Dankzij nieuwe polyestertechnieken en vacuümtechnologie is het mogelijk dunner, lichter én sterker te bouwen. Met de twee 300 pk Yamaha-motoren kunnen wij nu een topsnelheid bereiken van 110 kilometer per uur.
Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Heel kort gezegd, die 75pk is voldoende als je alleen in Nederland blijft, rustig rijdt, niet hard wilt optrekken en graag op de rechterbaan van de snelweg hangt. Wil je wat meer auto voelen tijdens het rijden? Neem dan niet de 75 pk.
Mensen kunnen volgens Meijer in een piekperiode tussen de 700 (normale mensen) en 2.000 (topsporters) watt leveren. Vervolgens is het omrekenen: 736 watt is 1 pk. Dat betekent dat een mens in korte tijd tussen de 0,9 en 2,7 pk kan leveren.
250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
Dat is sterk afhankelijk van de auto waar deze motor in zit. Voor een auto (ver) onder de 1.000 kilo is het geen probleem.Voor een auto boven de 1.000 wordt 65 pk krap en wordt het lastig met het soms razende verkeer mee te komen.
Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet. Je moet je auto ook laten herkeuren als de motor meer lawaai of de auto meer dan 20% zwaarder wordt gemaakt.
Met een rijbewijs A1 mag je een lichte motor van 125CC en maximaal 11 kW rijden. Met een rijbewijs A2 een middelzware motor tot 35 kW. Heb je rijbewijs A dan kun je zware motoren met onbeperkt vermogen rijden.
Topsnelheid: 370 km/u, 0-100 in 3,4 en tot 200 in 9,9 seconden! We kennen een Skyline met een door Brabus getunede Mercedes 6,7 liter V12 en 4 turbo's, welke zorgt voor een slordige 1000 pk. Een sprintje naar de 100 km/u duurt niet langer dan 3 seconden en de top ligt op een dikke 354 km/u.
Met die 900 pk stampt het knotsgekke gevaarte in 4,4 tellen naar de 100 km/h. De heftig uitgebouwde G-klasse staat op 22-inch lichtmetaal, en behaalt op zijn sloffen een top van 210 km/h. Daarmee loopt de 900 XLP minder hard dan de 585 pk sterke G 63 AMG die Mercedes-Benz kan afleveren, met een goede reden.
De topsnelheid ligt boven de 320 km/u. Onder de juiste omstandigheden is een sprintje naar 100 km/u in ongeveer twee seconden gedaan.
Buiten de snelweg was het prima. De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot.
Metrische horsepower
De paardenkracht werd ook gedefinieerd als het vermogen dat nodig is om een last van 75 kilogram stapvoets te hijsen (dat wil zeggen met een snelheid van 1 meter per seconde, oftewel 3,6 kilometer per uur).
Vanaf 12 jaar mag je varen met een klein motorbootje. Maar wel met maximaal 2,5 pk! Vanaf 18 jaar mag u een snelle motorboot besturen (vaarbewijs verplicht).
SSC Tuatara – 1.774 pk
0-100 in <2,5 seconden, topsnelheid nog niet bekend De onbetwiste nummer één als het gaat om de krachtigste benzineauto's is de SSC Tuatara.
Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.
Als jij iemand vertelt hoeveel vermogen jouw motor heeft, dan zal je altijd teruggrijpen op het aantal pk. Wil je weten hoeveel kiloWatt je motor levert, dan kun je dat uiteraard uitrekenen op basis van de pk's. Zo staat 1 paardenkracht gelijk aan 0,734 kW en 1 kiloWatt is dan weer 1,362 pk.