De instap-A3 heeft niet langer de 1,2 liter viercilinder turbomotor. Het aantal pk's is met 110 stuks exact gelijk, maar die komen voortaan wel uit de 1,0 liter driecilinder turbomotor. Het is de eerste keer dat Audi de A3 levert met een driecilinder.
Er is keuze uit de 1,2 liter TFSI van 105 pk, 1,4 liter TFSI van 125 pk, 1,8 liter TFSI van 160 pk en de 2,0 TFSI van 200 pk benzinemotoren. Bij de dieselmotoren kan er gekozen worden uit een 1,9 liter TDI en de vernieuwde 2,0 liter TDI met common-rail-inspuiting.
Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar.
Vrijwel elke moderne auto heeft een turbo.
De tiencilinder van de R8 V10 Plus (rijtest) heeft nog altijd geen turbo's en is samen met de Lamborghini Huracan één van de weinigen die nog zo'n motortype hebben. Toevallig zijn het exact dezelfde blokken. Sterker nog, de auto's staan ook op hetzelfde platform en delen veel techniek.
Bij de test kwam de auto hiermee tot een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km. Qua prestaties weet de A3 zeker te overtuigen. De Audi komt met zijn dynamische onderstel, de goede besturing en de veilige rijeigenschappen al met al over als een uitgebalanceerde auto.
Audi A3 en zuinig rijden
De 1.6 TDI is de zuinigste, met een CO2-emissie van slechts 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3. De 2.0 TDI 150 is met een verbruik van 1 op 23,8 iets minder zuinig.
De A3 1.4 TFSI S tronic neemt genoegen met 5,6 liter benzine per 100 kilometer; de A4 2.0 TFSI laat gemiddeld 6,6 l/100 km voor zich noteren. En dat is goed voor portemonnee én milieu. Overigens staat de Audi A3 TDI al langer in de top 10, maar dan in de dieselcategorie.
Audi introduceert plug-in hybridetechnologie voor de A3 Sportback-range. De nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e (150 kW/204 pk) heeft een 13 kWh-accu die een puur elektrische actieradius van 67 kilometer* mogelijk maakt.
De 1.4 TSI motor met 1395 cm3 heeft een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema gecontroleerd worden en indien nodig wordt geacht de riem in overleg met de klant vervangen. De TFSI met 1390 cm3 heeft een distributieketting.
De Audi A6 vertoont volgens het onderzoek de minste storingen. Het is voor het eerst dat de DEKRA auto's onderzocht die tot 200.000 kilometer hebben gereden. In het rapport staat gedetailleerde statistische informatie met betrekking tot storingen. Opvallend is de afwezigheid van Aziatische modellen in de top.
Hij is goed voor een topsnelheid van 203 km/h en een '0-100' in 9,3 s.
De 'A' staat voor het continent waar merk is opgericht: Azië. Ook Audi heeft een naam dat is afgeleid uit het Latijn. De oorspronkelijke oprichter van Audi, August Horch, startte namelijk eerst het bedrijf onder de naam Horch.
Grote beurt Audi A3 kosten ✔️ Prijs v.a. € 315.
De prijzen van de A3 lopen uiteen van 36.897 tot 74.639 euro. De snelste Audi A3 accelereert in 4.8 seconden naar 100 km/h.
Wat is de prijs van de nieuwe Audi A3 Sportback? De nieuwe Audi A3 Sportback is verkrijgbaar vanaf €35.451,-.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
Nieuwe A3 Sportback: nu al vanaf € 399 per maand.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Een brandstofmotor zonder turbo of supercharger wordt een atmosferische motor genoemd.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.