Het maken van een eenvoudige optelling met Romeinse cijfers is best lastig. En dan hebben we het nog niet eens over vermenigvuldigen. Gelukkig rekenen we tegenwoordig veel handiger. Pas vele eeuwen later zijn in Europa de
De Romeinen maakten geen gebruik van het getal 0 en er is dan ook geen Romeins cijfer voor de nul.
Oftewel: Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep! De volgorde van de Romeinse cijfers: I=1, V=5, X=10, L=50, C=100, M=1000. Oftewel: Ik Verving Xanders Lekkere Citroenen Door Mandarijnen!
Op dezelfde manier kan een X voor een L of een C staan (XL is 40, XC is 90) en een C voor een D of een M (CD is 400, CM is 900). Er staat maximaal één zo'n cijfer voor het hogere getal, dus IIXX om 18 weer te geven (XX – II oftewel 20 – 2) is niet juist.
I = 1, II = 2, III = 3, IV = 4, V = 5, VI = 6, VII = 7, VIII = 8, IX = 9, X = 10.
- Zo is ook 1999 is niet MIM, maar MCMXCIX omdat I niet voor C, L, D, M mag staan, volgens Regel (2). En 60 is geen XXXXC (meer dan 3 keer de X vóór een letter met een hogere waarde mag niet), maar LX.
Alle veelvouden van centum tot en met nōngentī (“900”), bijvoorbeeld ducentī (“200”), trecentī (“300”), enz., verbuigen als een meervoudig bijvoeglijk naamwoord van de eerste en tweede declinatie.
Latijn geeft je toegang tot de verhalen van beroemde historische figuren. Wie Latijn begrijpt, kan een oude wereld induiken. De geschiedenis van het Romeinse rijk is bijzonder fascinerend. Lessen Latijn zijn dus veel meer dan het leren van een dode taal, je leert ook over literatuur, cultuur en geschiedenis.
Hier is het uitgelegd: - 700: "septingenti" (septem betekent 7, -genti betekent honderd, dus septem + -genti = 700) - 80: "octoginta" (octo betekent 8 en -ginta betekent tien, dus 8 keer tien = 80) - 6: "sex" - Voeg "et" toe tussen 80 en 6 om "octoginta et sex" te krijgen.
Zo kan je Romeinse cijfers lezen? Ik ga je helpen. Kijk, I is 1, V is 5, X is 10, L is 50, C is 100, D is 500 en M is 1000. Met deze symbolen kan je dus alle getallen maken die je maar kan verzinnen.
De naam 'ezelsbruggetje' is afgeleid van het Latijnse 'pons asinorum', dat letterlijk 'de brug van ezels' betekent. In de bergen werden veel bruggen voor ezels gemaakt, door planken over ravijnen te leggen en om dus letterlijk de weg korter te maken. Een ezelsbruggetje is dus een kortere weg naar de bestemming.
De maanden worden op zakjes zaad vaak met Romeinse cijfers aangegeven. I = januari, II = februari, III = maart, IV = april, V = mei, VI = juni, VII = juli, VIII = augustus, IX = september, X = oktober, XI = november en XII = december.
Het cijfer 0 was niet nodig in het Romeinse cijfersysteem, omdat dit geen positioneel getallensysteem is . Het enige geval waarin het werd gebruikt, was toen het getal daadwerkelijk nul was, wat ze "nulla" noemden.
Latijn biedt een sleutel tot de Romaanse talen, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees etc. Latijn is de universele taal van de westerse beschaving. Eigenlijk biedt Latijn de blauwdruk voor elke taal die we later in ons leven leren: Duits, Russisch, Chinees of een andere.
Het Latijn lijkt moeilijk, omdat we met de grammatica-vertaalmethode en veel jargon alle elementen (grammatica, betekenis, syntaxis) van elkaar loskoppelen en apart benoemen. Op die manier gaan we volledig voorbij aan het natuurlijke vermogen van elk mens om een taal te leren.”
Vanwege de verbuiging worden veel Latijnse woorden extreem moeilijk te herkennen, omdat ze verbuigen of vervoegen . Dit brengt ons bij wat veel studenten het meest ontmoedigende vinden aan het vak, namelijk het leren van woordenschat.
10 = X, 50 = L en 100 = C. Deze symbolen moet je goed kennen, want dan kun je weer verder met rekenen met de Romeinse cijfers.
Het Latijnse woord centum , dat ‘honderd’ betekent, leidde ook tot woorden voor honderd in de Romaanse talen, bijvoorbeeld: het Spaanse cien, het Franse cent, het Italiaanse cento en het Portugese cem.
Cijfers in het Latijn verwijzen naar het Romeinse cijfersysteem, dat in de oudheid werd gebruikt. In plaats van de Arabische cijfers (0-9) gebruiken Latijnse cijfers letters uit het Romeinse alfabet om getallen weer te geven. Voorbeelden hiervan zijn: I = 1.
Dat komt waarschijnlijk doordat de cijfers getallen voorstelden zoals ze op een abacus werden afgebeeld - een rekenmachine die gebruikmaakt van kiezels of kralen die van rechts naar links in kolommen van eenheden, tientallen, honderden, duizenden etc. waren gerangschikt. Dat betekent dat 99 kon worden weergegeven als XCIX - 90+9, maar nooit als IC.
Bezitters van klokken met Romeinse cijfers hebben misschien iets vreemds opgemerkt, iets nogal ongewoons. Hoewel het cijfer 4 gewoonlijk IV wordt geschreven in het Romeinse cijfersysteem, vertrouwen de meeste klokken op de schrijfwijze IIII.
Op de plaquette in haar linkerhand staat “JULY IV MDCCLXXVI” de datum (4 juli 1776) van de onafhankelijkheidsverklaring. Het beeld (dat oorspronkelijk bedoeld was voor de opening van het Suezkanaal, maar niet op tijd af was) werd in juni 1886 geplaatst.