De RER-lijnen A en B zijn het meest gebruikt. Dit zijn directe verbindingen naar belangrijke knooppunten zoals Châtelet-Les Halles en Gare du Nord. RER-tickets zijn iets duurder dan metrokaartjes, maar ze bieden een snellere en comfortabelere reis over langere afstanden.
De metro rijdt alleen in het centrum van Parijs (binnen de ring). De RER rijdt vanuit het centrum van Parijs naar de voorsteden (dus buiten de ring). Ze lijken erg op elkaar, maar het grote verschil tussen de RER en de metro is de afstand tussen de stations en de snelheid.
In de metro kunt u met uw t+ ticket op het hele netwerk reizen.In de RER kunt u met uw t+ ticket alleen binnen Parijs reizen . Voor reizen buiten Parijs is de aankoop van een point-to-point ticket (Île-de-France ticket) vereist, waarvan de prijs wordt berekend op basis van station-tot-station.
Het RER (Regionaal Express Netwerk)
Voor de RER zijn de tickets en tarieven hetzelfde als die van de metro, op voorwaarde dat u alleen binnen Parijs intramuraal reist . Verder moet u een ticket of pas hebben, waarvan de prijs de reis naar uw bestemming in de regio Ile-de-France dekt.
Enkeltje Métro-Trein-RER voor €2,50: alles wat je moet weten voor de verandering op 1 januari. Vanaf 1 januari 2025 vervangt één enkel ticket van € 2,50 de verschillende tarieven die momenteel gelden voor reizen met de metro, RER en regionale treinen in de hele regio Île-de-France.
U kunt er betalen met muntgeld, bankpas en creditcard. U moet rekening houden met een wachtrij voor deze automaten. RATP is aan het overstappen op digitale kaartjes, de papieren kaartjes zullen op termijn verdwijnen.
Enkele kaartjes kunnen worden gekocht bij metro-/RER-stations, sommige busstations en geregistreerde retailers, meestal tabakswinkels en boekwinkels, met het RATP-bord . U kunt bij dezelfde bronnen ook een boekje van tien kopen, een carnet (uitgesproken als kar-nay), wat een goede besparing oplevert.
Met een t+ ticket kunt u reizen met de metro (met uitzondering van station Aéroport d'Orly op metrolijn 14), RER-lijnen (binnen zone 1) , buslijnen van Île-de-France (met uitzondering van Orlybus en RoissyBus), tramlijnen (met uitzondering van tramlijnen T11, T12 en T13) en de kabelbaan van Montmartre.
Lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse) is met stip de vervelendste metrolijn van Parijs, deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen (vooral vanaf Saint-Ouen richting het centrum), dus vermijden als je kunt.
De RER-lijnen (Réseau Express Régional of Regional Express Network) onderscheiden zich van andere treinlijnen doordat ze niet eindigen in Parijs. Ze doorkruisen de hoofdstad ondergronds , zodat passagiers van de ene kant van de regio naar de andere kunnen reizen op dezelfde lijn.
Hoeveel kost de trein van CDG naar Parijs? RER B-treinen naar het stadscentrum worden beschouwd als een goedkoop alternatief. Een enkeltje voor volwassen passagiers kost 11,80€/11,80$ en kan ook worden gebruikt voor metro-overstappen binnen een tijdsbestek van 90 minuten.
Vanaf 1 januari 2025 geldt een vast tarief voor reizen met de metro, RER, regionale treinen, bussen en trams in Parijs en de regio Île-de-France. Een enkel ticket kost 2,50€ voor de metro/RER en 2€ voor de bus/tram (of 2,50€ bij aankoop in de bus/tram), ongeacht het aantal zones dat je doorkruist.
Houd uw ticket (degene die u net voor de rit hebt gebruikt) vast totdat u op straatniveau bent . Bij sommige metrostations wordt u gevraagd om hetzelfde ticket te tonen voordat u kunt uitstappen. Als u de Navigo Easy Pass gebruikt, toont u de pas om te scannen.
De metropas bestaat uit een eenvoudig ticket, geen foto vereist . Het biedt reizen in Parijs (zonder limiet) op het transportsysteem inclusief metro, RER (regionale sneltreinen), bus, tram, voorstedelijke Transilien SNCF-treinen, Montmartre-kabelbaan, Noctambus, Optile-bussysteem en Montmartrobus.
Een overzicht van de meestgebruikte opties: Het T+ ticket: dit is het reguliere ticket voor een enkele reis met de metro, RER of bus in Parijs. De geldigheidsduur is 1,5 uur, vanaf het moment van inchecken tot aan het laatste moment van inchecken. Het T+ ticket is geldig in de zones 1 en 2.
Het meest fundamentele verschil tussen RER en SER is de aanwezigheid van ribosomen . Wanneer ribosomen zich hechten aan het oppervlak van een ER, geeft het een karakteristiek ruw uiterlijk; daarom wordt het ruw ER genoemd. Aan de andere kant heeft een glad ER geen ribosomen op het oppervlak. Het bezit ribosomen die aan het membraan zijn gehecht.
De metrolijnen van Parijs zijn geordend op nummer en kleur. De richting waarin de lijn rijdt, wordt aangegeven door een plaatsnaam aan het einde van de lijn . Haltes langs de route worden aangegeven door twee verschillende soorten stippen. Een witte stip betekent dat het station een overstappunt is waar u kunt overstappen op andere lijnen.
Parijs is een grote stad, RER en metro zijn net zo veilig als in elke andere grote stad . Ik heb geen problemen met RER of metro, maar ik raad je wel aan om op je spullen te letten (ik rijd altijd met mijn rugzak voorop).
Gratis is de goede app van de RATP voor toeristen in Parijs: Next Stop Paris, ook in het Nederlands beschikbaar. Geschikt voor iOS en Android. Op de routeplanner van de RATP kun je alvast uitzoeken welke metro je moet nemen. Links naar overzichten van alle lijnen van de RATP vind je hier.
Parijs is verdeeld in vijf zones: zones 1-3 zijn het stadscentrum en de nabijgelegen buitenwijken, en zones 4-5 liggen verder weg, zoals Versailles en Disneyland. Je kunt metrokaartjes kopen bij de machines, waar je verschillende talen kunt kiezen, of bij de balie op alle stations.
Het klassieke "metroticket" heeft meer dan één truc in petto - zelfs in digitaal formaat. Het wordt afzonderlijk of in een verpakking van 10 verkocht en stelt u in staat om de metro, RER en treinen in Parijs, de bus en zelfs de kabelbaan van Montmartre te nemen .
Tot op heden is de telefoon, zelfs als deze meerdere tickets bevat, alleen voor individueel gebruik . Als een van de reizigers geen compatibele telefoon heeft om tickets te kopen en te laden op zijn of haar telefoon, overweeg dan de fysieke Navigo Easy-pas. Raadpleeg voor meer informatie: Wat is de Navigo Easy-pas?
Openbaar vervoer Parijs dagkaart*
Je kunt op je Navigo Easy-pas vanaf € 8,65 een dagkaart laden voor het openbaar vervoer in Parijs, de 'Navigo Jour'. Naarmate je in meer zones wilt reizen, loopt de prijs op. Een weekabonnement is ook mogelijk, vanaf € 26,80.
In tegenstelling tot andere steden kun je je creditcard of pinpas niet gebruiken om te reizen , maar je kunt je tickets wel gebruiken in de bus, tram en metro! Met verschillende ticketopties beschikbaar, hangt het vinden van de goedkoopste en beste tickets af van je reisplannen. Laten we de opties eens bekijken om je te helpen de goedkoopste metrotickets van Parijs te vinden.
Met zones 1-3 kunt u binnen de stad Parijs reizen, d.w.z. binnen de grenzen die op de kaart in het geel zijn aangegeven . Met zones 4-5 kunt u door de hele regio Groot-Parijs reizen en zelfs verder reizen, bijvoorbeeld naar Disneyland Parijs, of naar Versailles en zijn kasteel, en ook naar de luchthavens van Parijs.