Dit baseert de Duitse ANWB, de ADAC, op basis van eigen onderzoek. ADAC concludeert dat dieselmotoren die naar de normen van Euro 5 en 6b zijn gemaakt gruwelijk veel fijnstoffen (stikstofoxide e.d.) uitstoten, maar dat dit bij de nieuwe dieselmotoren (6c, 6d-TEMP en 6d) eigenlijk reuze meevalt.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie, waarbij een diesel aangedreven voertuig net zo schoon rijdt als een benzine aangedreven voertuig.
De nieuwe, schonere dieselmotor
In heel Europa tank je nu B7. Het cijfer 7 verwijst in dit geval naar het percentage bijgemengde hoeveelheid biobrandstof (7 procent dus). Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7. Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging).
De Euro 6-norm bepaalt bijvoorbeeld dat nieuwe dieselauto's niet meer dan 0,08 g/km stikstofoxide mogen produceren. Dit is een aanzienlijke daling ten opzichte van de Euro 5-norm die op 0,18 g/km stond. Benzineauto's mochten al niet meer dan 0,06 g/km produceren, zoals vastgelegd in de richtlijnen van Euro 5.
Overgangsregeling tot 2030
Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor: Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Tijdens de typegoedkeuringscertificering mogen 6d-TEMP- voertuigen tot 2,1 maal de in het laboratorium vastgestelde grenswaarde voor stikstofoxiden (NOx) uitstoten wanneer zij onder RDE-testomstandigheden worden getest, en voor 6d wordt deze grenswaarde voor weggebruik aangescherpt tot 1,43 maal de in het laboratorium ...
Worden Euro 6-diesels verboden? Momenteel hangt dit grotendeels af van lokale en stedelijke autoriteiten. Na een uitspraak van Europese rechters in december 2018 kunnen autoriteiten de "schonere" Euro 6-dieselvoertuigen verbieden hun steden binnen te komen, waaronder Madrid, Parijs en Brussel .
Euro 6-motoren zijn dieselmotoren en zijn een veel kosteneffectievere manier van rijden . Het kost u meer om uw tanks te vullen dan bij een benzinemotor, maar u bespaart uzelf op de lange termijn geld als het gaat om het maken van kilometers met uw voertuig.
Euro-6 is de emissieklasse voor brandstofauto's die na 2015 op kenteken zijn gezet. Wie nu een nieuwe bedrijfswagen op benzine of diesel koopt, koopt dus een Euro-6. Daarmee mag je tot 1 januari 2028 in zero-emissiezones rijden.
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020).
Dit is te voorkomen door de brandstoftank van de camper voor het plaatsen in de stalling helemaal af te vullen met premium diesel, HVO100 of diesel met een additief dat de bacteriegroei tegengaat. In dit artikel vind je meer informatie over verschillende brandstoffen.
Blauwe Diesel is technisch zelfs beter dan fossiele diesel. Het bevat geen water, geen biodiesel en verbrandt schoner en efficiënter. Daarnaast is Blauwe Diesel Europees genormeerd met de EN590 norm. Blauwe Diesel is geen biodiesel en bevat ook geen biodiesel.
Ultra Low Sulphur Diesel (ULSD) is sinds 2007 de norm. Sindsdien zijn er veel verbeteringen aangebracht. Het zwavelgehalte in deze brandstof is met 97% verminderd, waardoor de uitstoot met 10% afneemt. Diesel biedt qua vervuiling nog een duidelijk voordeel: het raffinageproces.
EURO 6 emissienormen voor dieselvoertuigen vereisen brandstof met een zwavelgehalte van 0 ppm (parts per million) . Dat betekent dieselbrandstof zonder zwavel erin! EURO 4 emissienormen voor dieselvoertuigen vereisen brandstof met een zwavelgehalte van maximaal 50 ppm (parts per million).
Euro 6 legt uitstoot aan banden
Ook benzineauto's moeten voldoen aan strikte regels voor de uitstoot van koolwaterstoffen en fijnstof. De emissieklasse geeft aan hoeveel vervuiling een voertuig uitstoot. Een emissieklasse 6 is het schoonst en een emissieklasse van 0 het meest vervuilend.
Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
Benzine- of elektrische auto's: het beste voor stadsverkeer
Nieuwere dieselmotoren, die voldoen aan de Euro 6-norm, zouden in eerste instantie vrijgesteld moeten worden van de heffingen voor schone luchtzones omdat ze minder vervuilend zijn. Toch zijn ze nog steeds niet de beste stadsauto's .
De Euro 6-norm legt een verdere, aanzienlijke verlaging op van de NOx-uitstoot van dieselmotoren (een reductie van 67% ten opzichte van Euro 5 ) en stelt vergelijkbare normen vast voor benzine- en dieselmotoren.
Er zijn momenteel geen plannen om de ULEZ-normen te wijzigen . De huidige normen voor voertuigemissies worden bepaald door de Europese emissienormen. De huidige normen voor voertuigen in de ULEZ zijn Euro 4 voor benzinevoertuigen en Euro 6 voor dieselvoertuigen.
Het is een drievoudige revolutie: elektrisch, autonoom en gedeeld. Alle drie worden de toekomst van mobiliteit. In dat opzicht is de elektrische motor een perfecte bijdrage. Dieseltechnologie wordt in combinatie met hybridisatie naar een hoger niveau getild en verder verbeterd .”
Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
En wat blijkt uit onderzoek? De moderne diesels zorgen voor schonere lucht! Sinds 2014 moeten de autofabrikanten voldoen aan de Euro-5 en Euro-6 norm. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.