Ruwweg komt het hier op neer: het is verboden de baard en voor een deel het hoofdhaar weg te scheren (Lev.19:27; 21:5; Deut.14:1; Ez.44:20).
Leviticus 19:27 Nieuwe Bijbelvertaling (NBV)
U mag de zijkanten van uw hoofdhaar niet afknippen of afronden, en de randen van uw baard niet beschadigen.
Leviticus 19:27 in andere vertalingen
27 U mag het haar op uw slapen niet afknippen en uw baard niet bijknippen. 27 U mag het haar aan de zijkanten van uw hoofd niet afknippen en uw baard niet bijknippen. 27 U mag de hoeken van uw hoofd niet afronden en u mag de hoeken van uw baard niet beschadigen.
Als alternatief kan een ronde kale plek op het hoofd worden geschoren. Het is dit soort valse aanbidding dat de Bijbel verbiedt . Het scheren van je baard en het knippen van je haar voor normale verzorging is iets heel anders en wordt helemaal niet veroordeeld in de Schrift.
Er zijn zoveel Bijbelse voorbeelden van kinderen van God die een baard hebben gedragen en door de profeet Jesaja wordt geschreven hoe het afscheren van de (hoeken van de) baard een teken van rouw en boete is, dus in het gewone leven droegen mensen in de Bijbel gewoon een baard.
Voor het cultuspersoneel bestaan verschillende voorschriften over het knippen van het haar en het scheren van de baard. Ruwweg komt het hier op neer: het is verboden de baard en voor een deel het hoofdhaar weg te scheren (Lev.19:27; 21:5; Deut.
Het Jodendom verbiedt het scheren met een scheermes op basis van een rabbijnse interpretatie van Leviticus 19:27, waarin staat: "Gij zult de hoeken van uw hoofd niet afronden, en gij zult de hoeken van uw baard niet beschadigen." De Misjna interpreteert dit als een verbod op het gebruik van een scheermes op de baard.
Leviticus 19:27
“ Knip het haar op uw slapen niet af en knip uw baard niet bij.” Dit vers uit Leviticus spreekt over de wetten van Israël die het volk onderscheidden van de omringende volken. Door hun baarden niet bij te knippen, markeerden de Israëlieten zichzelf als Gods volk, onderscheidend in hun gehoorzaamheid en uiterlijk.
Een baard was normaal voor Joodse mannen in de tijd van Jezus; Jesaja zegt dat Jezus haar op zijn kaak had, en we hebben nergens anders in de Schrift een aanwijzing dat Jezus zich ooit heeft geschoren . De meest logische conclusie is dat Jezus een baard had.
Peter Pett: Het scheren van het hoofd of de baard was een teken van rouw (Ezechiël 7:18; Jesaja 15:2; Jesaja 22:12; Jeremia 48:37; Amos 8:10), of zelfs van schande (2 Samuël 10:4) . Het was ook het teken van het einde van iemands scheiding van God (Numeri 6:5; Numeri 6:18).
Wereldwijd zijn er ongeveer 23 miljoen sikhs, in ons land wonen er vooral sikhs in de Limburgse fruitstreek. Een mannelijke sikh mag zijn haar niet knippen.
De gevolgen van vervuiling (en te weinig wassen)
Volgens Fernandez raken de haarzakjes verstopt als je je haar minder dan twee keer per week wast, wat een hele reeks problemen kan veroorzaken: schilfers op de hoofdhuid, jeuk, gevoeligheid, roos en zelfs haaruitval.
We lezen in 1 Korintiërs 11:15 dat " als een vrouw lang haar heeft, het een eer voor haar is, want haar haar is haar gegeven als een bedekking ." Iets dat een eer is, moet speciale zorg en aandacht krijgen. Haar moet op een smaakvolle en aantrekkelijke manier worden verzorgd en gedragen.
Hij was een joodse man, dus had hij korte haren en een donkere huidskleur. Misschien een baard, dat weten we niet zeker. En praktische kleren om in te werken, geen gewaad." "Hij was waarschijnlijk wel iets magerder dan op deze afbeelding, omdat hij rondtrok als een bedelaar.
Zoals ik al eerder heb gezegd, sommigen geloven dat Paulus vrouwen instrueerde hun haar niet te knippen , omdat het woord geschoren in 1 Korintiërs 11 betekent: ‘helemaal niet knippen’. Anderen geloven dat het woord onbedekt het hoofd beschrijft van een vrouw die haar haar heeft geknipt, terwijl weer anderen geloven dat de woorden lang haar in vers 14 en 15 of dat ...
Uit de overleveringen schijnt dat profeet Mohammed ook een baard gedragen moet hebben. Ook in de hadith van Ibn 'Umar, waarin het doen en laten van de profeet Mohammed is beschreven, wordt het groeien van een baard positief benaderd: "Houd je snor kort en laat je baard staan".
Het symboliseerde autoriteit, wijsheid en goddelijkheid , waardoor Jezus zich onderscheidde van de gladgeschoren Romeinse keizers en hem nauwer aansloot bij de profeten uit het Oude Testament, die ook met baarden werden afgebeeld. Het ging erom een visuele link te creëren tussen Jezus en de heilige mannen uit het verleden.
De evangeliën vertellen het ons niet rechtstreeks, maar de Romeinse traditie zegt van wel!
Donkere trekken
Hij baseerde zich daarvoor op schedels die gevonden werden in de regio van Galilea (Israël). Het resultaat is een man die duidelijk uit het Midden-Oosten afkomstig is, met een olijfbruine huid, donkere haren en donkere ogen.
Een volle, goed onderhouden baard zegt veel over een man. Het straalt zelfvertrouwen uit, wijst op geduld en doorzettingsvermogen, en het kan zelfs invloed hebben op hoe anderen mensen je waarnemen.
“De Joodse baardcultuur is letterlijk duizenden jaren oud. Mozes had een baard . Koning David had een baard,” zei hij. “De gewoonte voor Joodse mannen om hun haar en baard te zalven met heilige olie gaat terug tot de Bijbel.”
In andere culturen, ook al is het niet officieel verplicht, wordt een baard gezien als essentieel voor de viriliteit van een man. Het symboliseert deugden als deugd, schoonheid, wijsheid, kracht, vruchtbaarheid, seksuele bekwaamheid en een hoge sociale status .
De belangrijkste van de k's is; Keski, tulband om niet geknipte haren te beschermen. Sikhs knippen of scheren hoofdhaar, baard en snor niet. Ongeknipt haar wordt als heilig beschouwd, een traditie die tot de eerste goeroes teruggaat.
In het Sikhisme is kesh of kes (Gurmukhi: ਕੇਸ) de praktijk om je haar op natuurlijke wijze te laten groeien zonder het te knippen. De praktijk is een van de Vijf Kakaars, de uiterlijke symbolen die Guru Gobind Singh in 1699 bestelde als een manier om het Sikh-geloof te belijden.
7 Want een man moet zijn hoofd niet bedekken, omdat hij het beeld en de heerlijkheid van God is; maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. 14 Leert de natuur zelf u niet dat als een man lang haar heeft, het hem tot oneer is?Zegt de Heer.