De winkels zijn allemaal onderdeel van Lidl Stiftung & Co.KG, een Duitse commanditaire vennootschap die weer eigendom is van de holding company Schwarz Gruppe, die ook de winkelketens Handelshof en de hypermarkt Kaufland bezit.
Lidl is onderdeel van de Schwarz-groep, de grootste supermarktketen van Europa.
Samen met zijn neven Berthold en Theo Albrecht beschikt de Aldi-familie over €33,2 miljard. Dieter Schwarz, eigenaar van concurrent Lidl, prijkt met €12,5 miljard euro op de derde plaats.
Lidl werd in de jaren dertig van de vorige eeuw in Duitsland opgericht als groothandel in groenten en fruit. In de jaren zeventig opende Lidl in Duitsland het eerste filiaal. Inmiddels is de Schwarz-groep, waartoe Lidl behoort, een van de grootste ondernemingen in de levensmiddelendetailhandel in Europa en daarbuiten.
Lidl heeft begin juli de campagne 'A, merk je het al?' gelanceerd. Hiermee wil de supermarktketen benadrukken dat ze steeds meer A-merken verkopen. Niet alle klanten zijn echter blij met deze ontwikkeling.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.
Lidl is de goedkoopste met huismerken, Albert Heijn nét iets duurder dan Jumbo. De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Lidl. Lidl is een Duits bedrijf. En in Duitsland spreken ze Lidl niet uit als liddel maar als liedel.
De verkoop van 'no name-producten' aan consumenten die het niets uitmaakte om artikelen uit dozen te pakken werd een succes. Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
1. Walmart is veruit de grootste internationale supermarktketen. De netto winkelomzet van deze keten stond in 2019 op $503mld (€457,2mld).
Lidl-oprichter Dieter Schwarz blijft de rijkste Duitser. Volgens een nieuwe ranglijst van 'Welt am Sonntag' beschikt de 80-jarige stichter van Lidl en Kaufland over een geschat vermogen van 41,8 miljard euro.
De naam ALDI komt voort uit Albrecht Discount. Onder deze naam gaat Theo Albrecht verder en in 1962 breidt hij verder uit in Noord-Duitsland en sinds 1973 ook in Nederland.
Kaufland is sinds 1968 een Duits supermarktconcern met hoofdzetel in Heilbronn en behoort tot de Schwarz groep, waartoe ook Lidl behoort.
Dat moet dus anders: Daar heb je het: 'ie-KIE-ja', is hoe ze de naam oorspronkelijk bedoelden. Gewoon, dat je het weet.
Steeds vaker horen we hoe het merk Shabbies uitgesproken wordt als [Shab-bies], zoals je het dus schrijft.
Hoe spreek je Stüssy uit? Zo spreek je Stüssy uit: STOO-see.
Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent. Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels.
Utrecht, 29 juli 2022 – PLUS is in het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot beste landelijke supermarkt van Nederland. Supermarkten zijn in het onderzoek op negen aspecten beoordeeld, met een gemiddelde van 7,70 scoort PLUS het hoogst.
Lidl is een discountformule die zich kenmerkt door eenvoud en eigen kwaliteitsmerken. Wij bieden klanten een duidelijk assortiment en tijdens de actieweken afwisselende producten. Het assortiment wordt jaarlijks uitgebreid en inmiddels kunnen klanten bij Lidl terecht voor circa 1800 basisproducten.
Het Beter Leven varkensvlees van Lidl komt van circa 200 boerderijen uit Noord-Brabant, Limburg of nét over de Belgische grens.
Nettorama domineerde het vleesgedeelte van het onderzoek vorig jaar met eerste plaatsen op vier aspecten. Op kwaliteit/versheid en deskundigheid neemt Poiesz de 1e plek over en de noordelijke formule doet dat ook op de hele ranglijst (van 7,20 naar 7,46).
Waar andere supermarkten hun groente en fruit van de veiling of de groothandel halen, heeft Lidl door heel Nederland intensieve samenwerkingen met boeren en telers. Lidl haalt alles dus rechtstreeks van de boerderij, zonder tussenkomst van derden.