Bel je 112, dan krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn. Hij of zij vraagt: “Wil je politie, brandweer of ambulance spreken?” Je wordt meteen doorgeschakeld naar de juiste instantie; Bij de politie wil de centralist als eerste weten: Wat is er aan de hand? Waarom bel je?
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Als u 112 belt voor een ambulance wordt u doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is. De medewerker bepaalt of er een ambulance naar u toe komt.
Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale. Bijvoorbeeld als uw kind met uw (oude) mobiel speelt.
Misbruik van 112 is strafbaar. Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale.
Bellen naar 112 is gratis. Als je geen beltegoed meer hebt, kun je in Nederland alsnog het noodnummer bellen. Zelfs zonder simkaart. Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Gelukkig zijn de kosten voor een ambulance en het eventuele vervoer naar het ziekenhuis opgenomen in de basisverzekering van je zorgverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van medisch noodzakelijk vervoer en een enkele rit mag niet langer zijn dan 200 kilometer. De kosten worden dus betaald door je zorgverzekering.
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
Als je wilt dat de telefoon helemaal niet te traceren is zul je toch de accu eruit moeten halen. Zelfs wanneer je accu leeg is en je mobiel uitstaat, kan deze namelijk nog steeds signalen ontvangen en verzenden. Nee kan niet. tenzij je ervoor kiest om je locatie te verzenden via bijv whatsapp of BB-messenger.
Elke gsm / mobiele telefoon meldt zich aan bij een zendmast die een bepaald gebied vertegenwoordigd. Waar deze mast staat is dus van belang. In welk land de gsm zich ook bevind hij zal ten alle tijden connectie met een dergelijke mast hebben om te kunnen bellen, Internetten, whatsappen, sms-en etc..
112 voor ambulance en brandweer. 101 voor politie.
Zo zet je het uit
Ga naar Instellingen. Tik op Veiligheid en noodgevallen. Kies SOS. Zet SOS gebruiken uit.
Als je 112 belt komt de oproep binnen bij de landelijk centrale meldkamer in Driebergen.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
De kosten voor een bezoek aan de SEH zijn minimaal 150 euro. Door uw behandeling kan dit bedrag hoger worden. De Spoedeisende Hulp is bedoeld voor mensen met spoedeisende en/of levensbedreigende klachten.
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
Wat zo'n reddingsactie mag kosten? Een banaan kost makkelijk tussen de €300 en €500, terwijl een helikoptervlucht pas begint vanaf zo'n €1.500.
Chat met de meldkamer via 112NL app
Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer. Download de 112NL app voor iOS of Android.
Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Waarom 112? Het nummer 112 is niet zomaar gekozen. Vroeger hadden bijna alle mensen telefoons waar je het nummer op moest “draaien”, niet intoetsen. Je moest met je vinger vanaf het nummer dat je wilde een schijfje ronddraaien tot aan een vast eindpunt.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Overlast van jongeren en andere personen op straat
Bel 112 bij spoed of 0900 8844 als het geen spoedgeval is.
Geen ambulance noodzakelijk
Als er mensen in de buurt zijn met een EHBO of BHV-diploma, kunnen zij helpen. Als je 112 wel belt, hoor je van de meldkamer centralist waar je heen kunt gaan. In de meeste gevallen is dat de huisartsenpraktijk in de buurt. Het vervoer moet je dan zelf regelen.