Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar. Uw (ver)kopers bevinden zich dus nog steeds massaal op dit platform!
Wat is de doelgroep van Facebook? De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Wereldwijd zijn er 2.91 miljard maandelijkse actieve gebruikers (MAU's) op Facebook vanaf 30 september 2021, wat een 6% stijging jaar na jaar. Er zijn 1.93 miljard dagelijkse actieve Facebook-gebruikers (DAU's) wereldwijd vanaf 30 september 2021, wat een 6% stijging jaar na jaar.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op.
Sociaal netwerk gebruik
Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
SproutSocial schrijft dat 56 procent van de wereldwijde gebruikers man is en 44 procent vrouw. Wereldwijd is Facebook het nog steeds meest gebruikte platform. Met 38 minuten besteden de gebruikers er ook meer tijd dan op Instagram.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
Nee, Facebook laat mensen niet weten dat je hun profiel hebt bekeken. Externe apps bieden deze functie ook niet.
Nee, Facebook geeft mensen niet de mogelijkheid om te zien wie hun profiel heeft bekeken. Apps van derden bieden deze functie ook niet. Als je een app ziet die beweert deze functie wel te bieden, vragen we je de app te rapporteren.
Iedereen kan je openbare gegevens zien, zoals je naam, profielfoto, omslagfoto, geslacht, gebruikersnaam, gebruikers-ID (accountnummer) en netwerken (ontdek hier waarom). Alleen jij en je vrienden kunnen berichten op je profiel plaatsen.
De betekenis van dit Engelse woord is 'gezichtenboek'. Een sociaal netwerk waar contact gelegd en onderhouden kan worden met vrienden en familie. Op de website worden berichten, foto's en video's gedeeld. Ook veel bedrijven zijn actief op Facebook om contact te leggen met klanten.
In 2017, 26.3 procent van de wereldbevolking Facebook al gebruikt. Als alle diensten zoals Instagram, WhatsApp en Co samen worden beschouwd, is de usage tarief voor januari 2020 is 49 procent van de wereldbevolking.
Het grootste deel hiervan is reclame, die bijna de volledige omzet van het bedrijf vertegenwoordigt. In feite was advertentie-inkomsten voor Facebook in de loop van het jaar 2017 maar liefst $ 39.9 miljard. Dank aan het verkopen van advertenties, sinds 2012 Facebook geld overhandigt aan vuist.