Nummerplaten die beginnen met CD, gevolgd door twee letters en drie cijfers, zijn voor personen die in België deel uitmaken van het diplomatiek of consulair korps, of andere personen die dezelfde onschendbaarheden genieten.
Op sommige kentekenplaten zie je een klein cijfer extra staan, boven of onder een streep tussen de letters en cijfers. Dat is de duplicaatcode.
Vandaag is de eerste Belgische autonummerplaat geperst die begint met het cijfer 2. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was daarvoor afgezakt naar Sint-Agatha-Berchem bij Brussel. Daar worden onder andere de officiële Belgische nummerplaten geperst.
De eigenaar van een auto valt niet te checken op basis van een kenteken. Op de website van de RDW zijn alleen de autogegevens te achterhalen van de eigenaar. Alleen overheidsinstanties of verzekeraars van een autoverzekering kunnen op basis van een kenteken zoeken wie de eigenaar van een auto is.
De auto van een parlementslid is bijvoorbeeld te herkennen aan een nummerplaat die bestaat uit de letter P en een cijfer, terwijl bij diplomaten het kenteken met de letters CD begint. De directie Wegverkeer reikt voor elk ingeschreven voertuig één nummerplaat uit aan de aanvrager van de inschrijving.
Alle cijfers hebben een specifieke betekenis. Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X …
Een nummerplaat bestaat sindsdien uit het cijfer 1, gevolgd door drie letters en drie cijfers. Maar alle combinaties zijn op, daarom zullen nieuwe nummerplaten nog voor het einde van dit jaar beginnen met het cijfer 2. De eerste nummerplaat zal "2-AAA-001" zijn.
D staat voor diplomaten, P voor administratief en technisch personeel, C voor consulaire ambtenaren, S voor het dienst- en huispersoneel. En dan zijn er de CD-nummerplaten, wat staat voor 'Corps Diplomatique'. Elke buitenlandse diplomatieke missie heeft recht op evenveel CD-nummerplaten als haar aantal diplomaten.
Het opschrift van de plaat begint met een van de volgende letters: Y voor de proefrittenplaat. Z voor de handelaarsplaat. V voor de beroepsplaat.
B-platen waren de eerste platen die in 1953 uitkwamen na de geëmailleerde platen. Die waren vooral voor de notabelen, magistraten, dokters enz, want die hadden het geld om met de auto te rijden.
Bij hun aantreden krijgen parlementsleden een speciale nummerplaat, de zogenaamde 'P-plaat'. Die bestaat uit de letter P gevolgd door een cijfercombinatie. Hoe langer een persoon al parlementslid is, hoe lager het nummer. Ministers kunnen dan weer herkend worden aan hun A-plaat.
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
Beginnend met B: Bedrijfswagens vanaf 3.500 kg. Beginnend met C: Diplomaten. Beginnend met D of F: brom- en snorfietsen. Beginnend met DM of K: Defensie (DM pas vanaf een bepaalde sidecode (net als sommige L-kentekens)
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Antwoord van Jos
Wanneer uiteindelijk deze duplicaatcode 1 voor u de enige twijfel is, durf ik deze gerust weg te nemen. Vanaf 2008 wordt deze uitsluitend afgegegven wanneer de kentekenplaten zijn verdwenen. Dat kan dus na verlies of diefstal van de platen zijn.
Het kentekenbewijs deel 3 heet sinds 1 juni 2004 het overschrijvingsbewijs. Vanaf 1 januari 2014 is dit weer vervangen door de tenaamstellingscode. Dit is het deel dat nodig is bij overschrijving van het kenteken en dat je thuis moet bewaren.
Daarom heeft de grootste stad die met een H begint, Hamburg, niet H als code maar HH voor Hansestadt Hamburg.
Een beroepsplaat kan worden aangevraagd door koetswerkmakers/herstellers. Ze mag enkel gebruikt worden door: koetswerkmakers/herstellers en de familieleden die aangegeven zijn als helper.
Die nummerplaten zijn beschikbaar voor vier categorieën: auto's, motorfietsen (met M als eerste letter van het drieletterwoord), bromfietsen (S) en aanhangwagens (V).
ZZ-kenteken
Ze worden afgegeven voor voertuigen die niet voldoen aan de wettelijke technische eisen, afmetingen of gewichten. Ze worden vooral uitgegeven voor: antieke voertuigen die niet meer voldoen aan de wettelijke eisen, en.
De 8 is namelijk voor internationale nummerplaten en de 9 was gereserveerd voor de vroegere gepersonaliseerde platen. Zijn ook die combinaties uitgeput, dan veranderen de cijfers en letters van plaats en beginnen we opnieuw bij 1. Dat wordt dus 1-123-ABC.
Het is nodig dat zulke auto's duidelijk te onderscheiden zijn door vooral wetsdienaren en krijgen ambassade auto's altijd een speciaal diplomaten kenteken waarin de letters C (corps) en D (diplomatique) voorkomen.
Op een kenteken staan in principe geen klinkers, zodat er geen woorden gemaakt kunnen worden met de letters. De letters C en Q gebruikt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ook niet, omdat deze te veel op een nul lijken. Ook lettercombinaties als GVD en NSB zijn uitgesloten.
U mag alleen blauwe kentekenplaten op uw personenauto/kampeerauto, bedrijfsauto of motor gebruiken in de volgende gevallen: het voertuig is vóór 1 januari 1978 voor het eerst op de weg gekomen (datum eerste toelating).het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Met drie letters en drie cijfers kan je in principe meer dan 17 miljoen verschillende combinaties maken.