De algemene regels van de gemeente staan in het omgevingsplan. Elke gemeente is verplicht om voor het grondgebied van de gemeente één omgevingsplan vast te stellen. Daarin kan ook zijn bepaald of voor activiteiten een omgevingsvergunning nodig is.
Principe. De gemeenten (college van burgemeester en schepenen) zijn bevoegd voor de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning.
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de vergunningen en toestemmingen die nodig zijn voor de opzet van het werk zoals de omgevingsvergunning. De aannemer is verantwoordelijk voor de vergunningen en toestemmingen voor de manier waarop het werk moet worden uitgevoerd.
De gemeente beslist meestal binnen 8 weken
De gemeente moet meestal binnen 8 weken beslissen of u de vergunning krijgt. Is het een ingewikkelde aanvraag? Dan beslist de gemeente binnen 6 maanden.
Verantwoordelijkheid aanvragen vergunningen
Indien de UAV 2012 van toepassing is, geldt dat de aannemer in principe verantwoordelijk is voor de vergunningen die betrekking hebben op de manier waarop men het werk uitvoert.
Een bouwvergunning wordt goedgekeurd door gemeenteambtenaren. Vaak zijn deze ambtenaren lid van de afdeling van bouw- en woningtoezicht.
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Denk hierbij aan: het voorkomen van overlast en ordeverstoringen bestrijden. het verbieden van openbare bijeenkomsten als er geen garantie voor de veiligheid is.
De gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar (GSA) adviseert het college van burgemeester en schepenen bij het nemen van beslissingen over vergunningsaanvragen en zorgt voor een aantal procedure afhandelingen.
Weigering van een aangevraagde vergunning kan alleen plaatsvinden als er een weigeringsgrond is. De weigering is een besluit waartegen binnen 6 weken bezwaar aangetekend kan worden.
Elke gemeente is verplicht om voor het grondgebied van de gemeente één omgevingsplan vast te stellen. Daarin kan ook zijn bepaald of voor activiteiten een omgevingsvergunning nodig is.
Om te controleren of u een vergunning, melding of informatie moet indienen, gaat u naar de Vergunningcheck in het Omgevingsloket (verwijst naar een andere website). Hoe de Vergunningcheck werkt, leest u in het Helpcentrum van het Omgevingsloket: Zo werkt de Vergunningcheck. Meteen verder met aanvragen.
Wat is het verschil tussen een bouw- en omgevingsvergunning? De bouwvergunning is vanaf 1 oktober 2010 opgegaan in de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning vervangt een aantal vergunningen, waaronder dus de bouwvergunning, maar ook de kapvergunning en de sloopvergunning. De bouwvergunning bestaat dus niet meer.
De gemeente (college van burgemeester en wethouders) neemt een besluit tot verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van de omgevingsvergunning. De gemeente maakt het besluit bekend door toezending of uitreiking van het besluit aan de vergunninghouder en de aanvrager (vaak dezelfde persoon).
Gemeente of provincie verantwoordelijk
Gemeenten en provincies zijn verantwoordelijk voor de milieutaken en de uitvoer van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Zij kunnen de milieutaken waarvoor ze verantwoordelijk zijn, laten uitvoeren door een omgevingsdienst.
Bij een weigering van de vergunning heeft u dertig dagen de tijd om beroep in te dienen tegen de beslissing. U kunt ook overwegen om een aangepaste aanvraag in te dienen. Doe dit zeker in overleg met de gemeente. Als de vergunning werd geweigerd, moet in bepaalde gevallen ook een affiche aangeplakt worden.
Een bestemmingsplan is een plan waarin is vastgelegd waar welke functies zijn toegestaan. Een omgevingsvergunning is een vergunning die nodig is voor bijvoorbeeld bouwactiviteiten of het kappen van bomen. Een omgevingsvergunning kan worden verleend als het bestemmingsplan dat toestaat.
Kan ik bezwaar maken tegen de bouwplannen of omgevingsvergunning van mijn buren? U kunt van tevoren bij uw buren aangeven dat u het niet eens bent met hun bouwplannen.Is de omgevingsvergunning al verleend, dan kunt u hiertegen bezwaar aantekenen of beroep instellen.
In de Bouwverordening is bepaald (en ook in de Algemene Wet Bestuursrecht) dat de Gemeente handhavend mag optreden. Slopen of bouwen zonder vergunning of in afwijking van de vergunning kan een strafbaar feit opleveren. De maximale straf is hechtenis van maximaal vier maanden of een geldboete van maximaal € 4.500,–.
De gemeente kan zoals reeds al is besproken een vergunning intrekken. Maar hoeft dit niet te doen. Als er geen concrete aanleiding voor is is de praktijk dat een vergunning niet snel wordt ingetrokken.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen kan een personeelslid van de Dienst van de Bestuursrechtscolleges als bemiddelaar aanstellen.De procespartijen kunnen daarnaast ook gezamenlijk een derde voorstellen als bemiddelaar.
De omgevingsvergunning is, net als de milieuvergunning, zaaksgebonden. Dit betekent dat degene die het project uitvoert, de vergunninghouder is. Dit is ook degene die verantwoordelijk is voor de uitvoering, dus de eigenaar of opdrachtgever (artikel 2.25 Wabo).
Het college van burgemeester en wethouders vormt het bestuur van de gemeente. De burgemeester is de voorzitter van het college van B en W. Het aantal wethouders is evenals het aantal raadsleden afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente: minimaal twee en maximaal negen.
Als u een probleem heeft met een overheidsinstantie, dan kunt u een klacht indienen bij de overheidsorganisatie of de gemeente waarover u de klacht heeft. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsman inschakelen.