De verhuurder is verplicht om te zorgen voor deugdelijk hang- en sluitwerk. Door nalatigheid van de verhuurder heb je nu hoge kosten moeten maken voor het openbreken van de deur. Wel moet je kunnen bewijzen (bijvoorbeeld per e-mail of brief) dat je de verhuurder op de hoogte hebt gesteld van het gebrekkige slot.
Ik huur mijn huis, mag ik het slot vervangen? Ja!In ieder geval in Nederland en België mag je je slot vervangen zonder toestemming te vragen, en zonder dat je de sleutel hoeft te overhandigen.
De verhuurder mag u bij een all-in huurprijs geen jaarafrekening sturen voor servicekosten, gas, elektriciteit of water (nutsvoorzieningen). U betaalt hiervoor al een vast bedrag. Daarom hoeft u niet bij te betalen voor deze kosten. Maar u krijgt ook geen geld terug als deze kosten lager blijken te zijn.
De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud. Veroorzaakt u zelf een gebrek, zoals een lekkage? Dan moet u de kosten vergoeden.
Verboden te betreden!
Zij die een eigendom verhuren, mogen de sleutel ervan bewaren. Als verhuurder ben je niet verplicht om alle sleutels af te geven aan de huurder. Daar heb je zijn akkoord niet voor nodig. Maar opgelet, het is niet de bedoeling dat je om de haverklap binnenvalt bij je huurder.
Wanneer je jouw sleutels verliest, ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen van toegang tot je woning. Het inschakelen van een sleutelservice om de deur open te maken of het vervangen van het slot is in dit geval jouw verantwoordelijkheid.
(Art. 8 EVRM en Art. 15 Gw.) Deze grondrechten hebben tot gevolg dat het de verhuurder in principe verboden is om zomaar het verhuurde pand te betreden, zeker niet zonder de toestemming van de huurder.
Bijvoorbeeld: ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie. ernstige lekkage van leidingen. ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht.
De huurder staat in voor de kosten van het gebruik van de woning: nieuwe batterijen voor de rookmelders, reparatie van lekkende kranen, onderhoud van de centrale verwarming, tuinonderhoud … De huurder betaalt maandelijks de huurprijs die in het contract werd vastgelegd.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
Hygiëne: De keuken moet voldoen aan de hygiënenormen. Dit houdt in dat de keuken schoon en vrij van schimmel of ongedierte moet zijn. Functionele gebreken: Als er sprake is van functionele gebreken, zoals een kapotte koelkast of oven, dan is de verhuurder verplicht deze te repareren of te vervangen.
In ieder geval moet de huurder de kleine schade waarvoor hij verantwoordelijk is, herstellen. Indien de huurder de woning zonder akkoord opnieuw heeft geschilderd in een tint en kwaliteit die niet overeenstemmen met degene bij zijn intrede, kan hij worden verplicht het schilderwerk te vernieuwen.
De kosten van een slot vervangen bestaan uit materiaalkosten en arbeidskosten. Afhankelijk van de precieze werkzaamheden, bijvoorbeeld of alleen het cilinder wordt vervangen of ook alle toebehoren, bedragen de gemiddelde kosten van een slot vervangen tussen de € 100 en € 350. Vergelijk gratis slotenmaker offertes.
Welke schade moet de verhuurder herstellen? De verhuurder is verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, grote onderhoudswerken en herstellingen gelinkt aan ouderdom of slijtage. Is bijvoorbeeld het dak lek, dan komen die kosten bij de verhuurder terecht.
Ja, een slot kan zomaar kapot gaan. Slijtage door dagelijks gebruik is een veelvoorkomende oorzaak. Andere factoren kunnen weersinvloeden zijn, zoals roestvorming door vocht, of interne defecten zoals een gebroken veer of cilinderproblemen.
Hierdoor is er een concrete regeling. De kosten voor huurder en verhuurder worden als volgt opgesplitst: Verhuurder: betaalt voor grote herstellingen veroorzaakt door overmacht of slijtage.Huurder: betaalt onderhoud en kleine herstellingen.
Dit kan gaan om praktische problemen zoals lekkages, stank of verstopte afvoerbuizen, maar ook om esthetische gebreken zoals beschadigde muren of vloeren. Het gaat om problemen die de huurder redelijkerwijs niet zelf kan oplossen en die de verhuurder verantwoordelijk is om op te lossen volgens de huurovereenkomst.
Wanneer bijvoorbeeld sprake is van een muizenplaag in het hele gebouw of een kakkerlakkenplaag, dan kan de verhuurder daarop aangesproken worden. Vanwege het hoge besmettingsgevaar wordt de bestrijding van kakkerlakken in huis soms vergoed door de verhuurder.
De verhuurder is verantwoordelijk voor normale slijtage
De elementen die het meest aan slijtage onderhevig zijn, zijn de vloer- en wandbekleding en de huishoudelijke apparaten.
Een huurovereenkomst kan dus ook eindigen omdat de huurder een belangrijke contractuele verplichting niet nakomt door bijvoorbeeld de huur niet te betalen, ernstige en voortdurend overlast veroorzaakt of wegens verboden onderhuur. Dit valt immers onder het begrip “slecht huurderschap”.
In de meeste gevallen mag een huurder sloten vervangen, vooral als het gaat om hun eigen veiligheid en privacy. Dit kan echter afhankelijk zijn van de bepalingen in de huurovereenkomst.
Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan. Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen.
Je verhuurder mag dus een sleutel van z'n pand bijhouden. Maar hij mag die niet zomaar gebruiken. Sta dus gerust op je strepen indien je merkt dat je huisbaas ongevraagd de woning betreedt. Je hebt immers recht op privacy en een rustig genot van je huurhuis/-appartement of kot.