Wat moet ik regelen na een overlijden? Informeer bij de bank, verzekeringsmaatschappijen, de hypotheek en pensioenverstrekker of ze een verklaring van erfrecht nodig hebben voor de afwikkeling. Voor een verklaring van erfrecht gaat u naar de notaris. Bewaar de rekening van de uitvaart.
Kort na het overlijden heb je een akte van overlijden ontvangen. Instanties vragen hier vaak om. Stuur altijd een kopie op van de akte. De gemeente geeft het overlijden automatisch door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Als er iemand is overleden, doet de nabestaande of de uitvaartondernemer hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP).
Is er iemand in uw omgeving overleden? Dan moeten de nabestaanden een aantal zaken regelen. Bijvoorbeeld aangifte van overlijden doen, de uitvaart regelen en de administratie afwikkelen. Vul de vragen in en bekijk wat u moet regelen na het overlijden van een naaste.
Wat als u overlijden niet meldt bij de bank? U bent verplicht het overlijden te melden bij een bank. Als u dat niet doet, dan is dat strafbaar, net als geld opnemen van die rekening.
De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd. Open blijven alleen gezamenlijke rekeningen, zoals en/of-betaalrekeningen en gezamenlijke spaarrekeningen.
Als uw dierbare is overleden belt u als eerste de huisarts. De huisarts is nodig om vast te stellen dat iemand is overleden en stelt voor u een verklaring van overlijden op. Daarna belt u de uitvaartverzorger.
Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen, maar soms is dat wel nodig. Staat er bijvoorbeeld geld op een geblokkeerde bankrekening van de overledene? Dan heb je als erfgenaam in sommige gevallen een verklaring van erfrecht nodig om aan te tonen dat je recht hebt op het banktegoed van de overledene.
Kan ik mijn aangifte van nalatenschap alleen opstellen, zonder notaris? Ja, U kunt altijd zelf een aangifte van nalatenschap opstellen. Er is geen wettelijke verplichting om een een notaris hiervoor in te schakelen, aangezien het niet om een notariële akte gaat.
De uitvaartverzorger doet de overlijdensaangifte. Het Stadsloket waar de aangifte is gedaan meldt het overlijden daarna aan de diverse afdelingen binnen de gemeente zoals Belastingen en Zorg. Ook instanties als het UWV, de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank en het pensioenfonds worden op de hoogte gesteld.
Het pensioenfonds ontvangt deze informatie automatisch van de gemeente. Bij overlijden van een werknemer woonachtig buiten Nederland moet u overlijden doorgeven aan het pensioenfonds. Het pensioenfonds informeert de nabestaanden vervolgens over een eventuele uitkering.
Wanneer je naar een notaris gaat na overlijden bepaal je zelf.Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen.
Wanneer iemand overlijdt, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis en de bijkomende kosten. Wanneer er geen sprake is van een testament, staat in de wet beschreven dat alleen de echtgenoot, geregistreerd partner en bloedverwanten erven.
Een executeur behoort een erfenis af te handelen binnen een termijn van 18 maanden.
Dit duurt in veel gevallen gemakkelijk een jaar.In ingewikkeldere situaties kan dat oplopen tot een meerdere jaren. Een legaat wordt meestal eerder uitgekeerd of uitbetaald. Als het gaat om een legaat van een specifiek goed, dan kan dat in de eerste maanden na het overlijden al het geval zijn.
U mag een overledene niet eerder dan 36 uur na overlijden laten begraven of cremeren.En niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Het weekend en feestdagen zijn geen werkdagen. Na de crematie moet het crematorium de as van de overledene 1 maand bewaren.
Tijdens een condoleance is het gebruikelijk dat de familie zich naast elkaar opstelt. Degene die het dichts bij de overledene staat, is de eerste van de rij.
Wanneer deblokkeert de bank? Zodra de bank officieel op de hoogte is wie de wettige erfgenamen van de overledene zijn, worden de rekeningen gedeblokkeerd.
Als er niet genoeg geld op de bankrekening van de overledene staat, dan moeten erfgenamen de kosten uit eigen zak betalen.
Als iemand voor een betaalrekening gemachtigd is, mag hij alleen handelingen doen voor de producten die bij die rekening horen. Bijvoorbeeld geld overmaken naar de bijbehorende spaarrekening, een rekening betalen en geld pinnen bij de geldautomaat. De gemachtigde mag geen producten wijzigen of nieuwe aanvragen.
Informeer bij de bank, verzekeringsmaatschappijen, de hypotheek en pensioenverstrekker of ze een verklaring van erfrecht nodig hebben voor de afwikkeling. Voor een verklaring van erfrecht gaat u naar de notaris.
En/of rekening na overlijden en de belasting
Het saldo op een en/of rekening blijft altijd van degene die het geld op de rekening heeft gezet. Dus heeft de ene rekeninghouder 40.000 euro op de rekening gezet en de ander 10.000, dan blijft precies dit saldo het eigendom van elke rekeninghouder.
Na een overlijden worden zorgverzekering en zorgtoeslag, pensioen en uitkeringen en gemeentelijke belastingen automatisch stopgezet. De gemeente geeft het overlijden namelijk door aan de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank.