Wellicht is er een storing in de waterlevering in de buurt. Dit kunt u hier controleren. Als het bovengenoemde niet voor u van toepassing is, neem dan contact op met onze storingsdienst via het gratis storingsnummer 0800 023 23 55. Dit nummer is 24/7 bereikbaar.
Meld storing bij Waternet
En zit het probleem ook niet in uw huis? Meld uw storing dan bij Waternet. Bel ons op 0900 93 94 en kies optie 1. Dit kan 24 uur per dag.
Oorzaken geen water uit de kraan of lage waterdruk in huis
Het zeefje in de kraan is verstopt. Dit kan opgelost worden door eventueel de kop eraf te schroeven en vervolgens het zeefje te reinigen met azijn. De hoofdkraan staat niet helemaal open. Dit kan ervoor zorgen dat de waterdruk in huis laag is.
Lage waterdruk melden
Op de website www.waterstoring.nl staat een actueel overzicht van storingen en (onderhouds)werkzaamheden. Hier kan je ook zelf een storing melden. Als jouw storing er nog niet tussen staat, kun je deze ook via waterstoring.nl doorgeven. Twijfel je of je melding bij waterstoring.nl thuishoort?
Een actueel overzicht van storingen in de waterlevering die bij PWN bekend zijn, vindt u op www.pwn.nl/storingen. Hier leest u ook hoe lang de storing nog duurt. Staat 'uw' storing er niet bij? Belt u dan met 0800 023 23 55, ons gratis telefoonnummer voor storingen dat 24 uur per dag bereikbaar is.
Waar vindt u de hoofdkraan? Uw hoofdkraan zit in de waterleiding die van buiten uw huis binnenkomt, meestal vlak voor uw watermeter. U vindt uw watermeter in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder.
Als u de waterrekening niet betaalt, mag uw drinkwaterbedrijf u niet zomaar afsluiten. Het bedrijf moet u eerst een betalingsherinnering sturen en proberen om u persoonlijk te benaderen. Betaalt u dan nog steeds niet, dan mag het bedrijf de levering van water stoppen.
Wateroverlast in uw kelder of huis
Of misschien een lek in uw waterleiding? Dan kunt u het beste een loodgieter bellen. Waternet is alleen verantwoordelijk voor wateroverlast en de waterleidingen buiten uw huis: tot en met de hoofdkraan en watermeter.
Geen warm water door storing
Bel bij spoed 088 027 8888, onze monteur komt dan binnen 24 uur bij u langs.
Ieder waterbedrijf is verantwoordelijk voor het leveren van betrouwbaar drinkwater tot aan de hoofdkraan, ook wel de hoofdafsluiter genoemd. Via de watermeter stroomt het drinkwater naar de binnenleidingen in huis. De kwaliteit van het drinkwater in de binnenleidingen is de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar.
Kijk voor het actuele overzicht van werkzaamheden en storingen op www.waterstoring.nl/evides. Staat uw storing er niet bij? Neem dan contact op met 0900 0787 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar).
Ook in de keuken zijn drinkbare, waterloze vloeistoffen te vinden: olijfolie en andere plantaardige oliën kun je zonder ernstige bijeffecten drinken. Op internet opperen slimmeriken zwaar water (D2O), waarin de moleculen zijn opgebouwd uit een zuurstofatoom en twee deuteriumatomen.
Drinkwater van Waternet kost in 2022 0,87 euro per kubieke meter (m³). 1 m³ is 1.000 liter. Daarnaast betaalt u vaste kosten, belasting op leidingwater en btw.
Een drukverhoger is de oplossing voor extra waterdruk in uw woning. Deze waterdruk kan afgenomen zijn door bijvoorbeeld een tweede badkamer of een stortdouche. De CV-ketel levert in deze gevallen niet voldoende water. Wilt u verzekerd zijn van een hoge waterdruk in huis, laat dan een drukverhoger installeren.
Het verschijnsel bruin water doet zich meestal kortstondig voor. Houd de kranen een uur lang dicht en laat daarna het water een aantal minuten flink doorstromen tot de bruine kleur verdwenen is.
Het alarmnummer 112 is alleen bedoeld voor spoedeisende of levensbedreigende situaties en brand. Voor alles wat geen spoed heeft en niet levensbedreigend is, maar waar je toch de brandweer ter plaatse nodig hebt, bel je 0900-0904.
De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn, bv. wanneer er gewonden zijn, bij brandgevaar of instortingsgevaar of bij gevaren op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabels, gaslek, gevallen stenen, ...). Enkel in die gevallen mag u het noodnummer bellen.
Er is geen aansluitverplichting op het openbare drinkwaternet, maar binnen in huis is iedereen zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn water. Je bent wettelijk verplicht om als 'eigen waterwinner' je waterput grondig te laten controleren vóór het eerste gebruik.
Voor een 1.100 à 1.300 euro, exclusief btw, beschik je over een volledig gekeurde drinkwateraftakking. Bepaalde onvoorziene omstandigheden (bv. opbreken en herstel, extra graafwerken ...) kunnen de prijs wel opdrijven.
U vindt de hoofdkraan vóór de watermeter. Dus aan de kant waar de waterleiding uw huis binnenkomt. Het pijltje op de watermeter geeft de stroomrichting van het water aan. Draai de rode knop rechtsom (met de klok mee) dicht.
De hoofdkraan in de meterkast
Deze hoofdkraan is voorzien van een kogelkraan met hendel of een draaiknop met spindel. Ook zie je vaak een hendel of draaiknop zowel voor als ook na de watermeter. De hendel voor de meter is van de waterleverancier, de hendel na de meter behoort tot het leidingnet van de woning.
Bij een appartement bevindt de hoofdkraan zich vaak in de keuken, daar waar dit bij reguliere woningen vaak de meterkast is. U herkent de hoofdkraan aan de watermeter die zich vaak rond de hoofdkraan bevindt. In de meeste gevallen is de hoofdkraan voorzien van een blauwe hendel.