Begeleid rijden vanaf 17 jaar Tot hun 18e jaar mogen zij met een begeleider autorijden. Je mag vanaf je 16e theorie-examen doen.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders verlenen voorrang aan van rechts komende bestuurders. Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram.
Voorrang op een gelijkwaardig kruispunt
U moet als bestuurder voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Slaat u als bestuurder af? Dan moet u het verkeer dat u op dezelfde weg tegemoetkomt of dat zich op dezelfde weg naast, dan wel links of rechts dicht achter u bevindt, voor laten gaan.
Moet ik geslaagd zijn voor mijn theorie-examen voordat ik met rijlessen mag beginnen? Je hoeft niet geslaagd te zijn voor het theorie-examen auto om rijlessen in een auto te volgen. Wel moet je voor het theorie-examen zijn geslaagd als je het praktijkexamen of een tussentijdse toets gaat doen.
Wie als automobilist een uitrit verlaat, verricht zoals dat heet een 'bijzondere manoeuvre', juridisch gezien, waarbij je al het kruisende verkeer voorrang moet verlenen, ook voetgangers. Het kan best zijn dat die kennis bij veel mensen wat is weggezakt.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Als je theorieles volgt bij een rijschool, dan kan deze ook het theorie-examen voor jou reserveren. Jij moet daar eerst toestemming voor geven. Dat doe je met een machtiging die je regelt via Mijn CBR. Het theorie-examen aanvragen voor de auto kost bij het CBR € 41,- in 2023.
Hij kan je uitleggen wat je allemaal moet kunnen en kennen om veilig en zelfstandig auto te rijden. Gemiddeld zijn er 43 lessen nodig.
Je hoeft er weinig tijd in te steken, haalt je theorie en kunt door met de rest van je rij-opleiding. In de praktijk blijkt helaas dat kandidaten die hun theorie in één dag halen gemiddeld genomen meer rijlessen nodig hebben. En minder vaak in één keer slagen voor hun praktijkexamen bij het CBR.
Een gelijkwaardig kruispunt is een kruispunt waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan. Het verkeer dat van rechts komt heeft voorrang. Het verkeer dat van links komt moet jou voor laten gaan. Verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde weg gaat voor.
Het gele bord dat je hier ziet, geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt en voorrang hebt op de volgende kruispunten. (Uiteraard moet je steeds rekening houden met de verkeerslichten en de bevelen van een bevoegd persoon.)
Volgens artikel 12.3.1 van het wegverkeersreglement (wegcode) dient elke bestuurder voorrang te verlenen aan de weggebruiker die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De regel 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor' geldt ook voor voetgangers. Dus als een bestuurder de hoek omgaat en jij steekt rechtdoor over op dezelfde weg, moet de auto of fietser jou voor laten gaan.
Bestuurders zijn alle personen die aan het verkeer deelnemen met uitzondering van voetgangers. Voetgangers vallen hier dus niet onder.
Een fietser is voor de wet een bestuurder. Daardoor gelden dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders.
Ben je 2 keer niet geslaagd, dan moet je verplicht een eenmalige lessenreeks van 12 uur theorieles volgen bij een erkende rijschool.
Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Voor het gewone theorie-examen heb je 30 minuten de tijd. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 8 seconden per vraag. Bij de onderdelen kennis en inzicht is geen tijd per vraag ingesteld.
Als je 4 keer binnen 5 jaar zakt voor je rijexamen, doe je daarna een speciaal examen. De examinator heeft dan meer tijd voor jou.
Voorrangsregels op een kruising
De basisvoorrangsregel voor alle kruispunten is: verkeer van rechts heeft voorrang. Op een T-splitsing, viertakskruising, verkeersplein, rotonde: overal. Ténzij voorrangsborden en -tekens een andere situatie schetsen.
Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.